Sökning: "min barndom"
Visar resultat 21 - 25 av 66 uppsatser innehållade orden min barndom.
21. Gömda rum till ytan
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljöSammanfattning : At first sight, Villacañas seems like a dull and unassuming village in the centre of Spain. In contrary to so many other Spanish villages, Villacañas doesn’t have a strong and visible historical heritage with narrow streets and old buildings. LÄS MER
22. Bär alla vägar till staden? : En diskursanalys om relationen mellan stad och landsbygd i svenska samtida kommunala planeringsdokument
Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planeringSammanfattning : “Landsbygden – är området utanför de områden som vi definierar som centralort eller tätorterna.” (Helsingborg stad 2021:12) Historiskt sett har landsbygden, i stora drag, haft en central roll för landets produktion och ekonomi. LÄS MER
23. Leken, var är du? En skådespelares undersökning av lekfullhet som strategi i repetitionsarbetet.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musikSammanfattning : Är teater lek? I mitt arbete undersöker jag lekens relation till teater, och framförallt till repetition. Under repetitioner har jag upplevt att jag kan hamna i ett tillstånd där jag känner mig låst, att jag inte kan komma in i närvaron i rummet för att jag bedömer och recenserar mig själv. LÄS MER
24. En enkätstudie gällande vårdnadshavares perspektiv på fritidshemmet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Syftet med min studie har varit att ta reda på mer om vårdnadshavares syn på fritidshemmet inom olika områden. Studien grundar sig i genomförandet av semistrukturerade enkäter som skickats ut till 117 vårdnadshavare på en skola i en svensk mellanstor kommun. LÄS MER
25. FÖRSKOLANS LÄROPLAN, PEDAGOGEN OCH SVENSKHETENS NORM : En diskursanalys om utpekandet av ”den Andre” i förskolans läroplan, Lpfö 98:18
M1-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Jag har valt att skriva en diskursanalys om, och i så fall hur, representativa begrepp i förskolans läroplan Lpfö 98:18 speglar maktförhållandet i majoritetssamhällets normer. Jag har genom att anta ett poststrukturalistiskt perspektiv belyst och analyserat konstruktionen av begreppen demokrati, norm, språk och identitet i förskolans läroplan Lpfö 98:18. LÄS MER