Sökning: "min pedagogiska grundsyn"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden min pedagogiska grundsyn.

  1. 1. Att mäta kvaliteter - Om önskan att mäta världen

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lars Ljungberg; [2014-09-26]
    Nyckelord :Mäta; Intelligens; Diagnoser; Normalkurvan;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med mitt arbete är att söka de idémässiga tanketraditionerna bakom människan försök att hitta vetenskapliga verktyg för att mäta världen. Människans önskan att mäta mänskliga egenskaper har tagit sig olika uttryck i olika tider och sammanhang. Mina frågor genom arbetet är: 1. LÄS MER

  2. 2. ”För man får va som man vill” : Barns uppfattning om könsroller utifrån högläsning och diskussion om Mio min Mio av Astrid Lindgren och Snäll av Gro Dahle och Svein Nyhus

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Linda Högkvist; [2014]
    Nyckelord :Gender; genderroles; children´s literature; Genus; könsroller; barnlitteratur;

    Sammanfattning : Som medmänniskor och i lärarprofessionen anser jag att vi måste ha en bra förståelse för genus, då det påverkar vår pedagogiska grundsyn och hur vi är som människor. För att kunna utmana könsnormer på ett konstruktivt sätt menar jag att vi måste förstå vad barnen har för syn på genus och tankar om skillnader mellan pojkar och flickor ur jämställdhetssynpunkt. LÄS MER

  3. 3. Förarutbildning och kunskapsbildning : - en studie om förarutbildningssystemet

    Magister-uppsats, Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)

    Författare :David Lundgren; [2013]
    Nyckelord :Förarutbildning; körkortsutbildning; yrkesförarutbildning; förarprövare; trafikskola; körkunnig;

    Sammanfattning : Arbetet visar hur systemet för traditionell förarutbildning ser ut och att den formaliserade utbildningsstrukturen starkt strider mot min och andra lärares och förarprövares erfarenheter och pedagogiska grundsyn. Att den traditionella förarutbildningen genom exempelvis trafikskolor är som den är, kan jag säkerligen inte påverka. LÄS MER

  4. 4. Arbetsformer och metoder på handelsprogrammet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Klara Patzauer; [2010]
    Nyckelord :work forms and working methods; business and administration; programme; vocational upper secondary school; steering documents; Arbetsformer och metoder; handelsprogram; gymnasieskola; styrdokument;

    Sammanfattning : By studying the forms of work and methods teachers choose for their teaching on the Business and Administration Programme and by examining the experiences gained by these teachers, I hope to gain a clearer insight into how the demands of national policy/governing documents are met in the actual teaching of the courses within the programme. In my qualitative study,teachers in a team from a Business and Administrative Programme have been my informants. LÄS MER

  5. 5. Den tredje pedagogen : Reggio Emilia och miljön som pedagogiskt redskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för estetiska ämnen

    Författare :Frida Warg; [2008]
    Nyckelord :Inomhusmiljö; lärande; förskolepedagogik;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar den syn man inom Reggio Emiliainspirerade förskolor har på pedagogisk miljö. Man tillskriver miljön ett sådant stort pedagogiskt värde att man benämner den ”den tredje pedagogen”. I studien har jag klarlagt Reggio Emiliafilosofins pedagogiska grundsyn och dess uppfattning om den fysiska miljön. LÄS MER