Sökning: "min yrkesroll som förskollärare"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden min yrkesroll som förskollärare.

  1. 1. Hur bemöts jag på min arbetsplats? : En kvalitativ studie om nyutexaminerade förskollärares upplevelser av hur de har bemötts av förskoleverksamheten samt eventuella följder av detta.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Klaudia Szarwark; Johanna Weinert; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få ökad kunskap och medvetenhet kring hur nyutexaminerade förskollärare upplever att de bemöts och tas emot i förskolans verksamhet, samt om bemötandet kan leda till eventuella konsekvenser. Studien bestod av sju stycken semistrukturerade kvalitativa intervjuer med nyutexaminerade förskollärare, där vi ville ta del av deras upplevelser av hur de har bemötts och tagits emot av förskoleverksamheten under sin första tid i yrket. LÄS MER

  2. 2. Jag vill bli tagen på allvar i min yrkesroll : En studie om hur förskollärares professionella identitet definieras och konstrueras

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Clara Tegnander; Julia Lundström; [2022]
    Nyckelord :Professionell identitet; Professionalisering; Diskurs; Yrkesroll; Förskola; Förskollärare; Vårdnadshavare.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om hur förskollärares professionella identitet definieras och konstrueras genom språkliga begrepp, uppfattningar om förskolans uppgifter och uppdrag samt personalens utbildningsgrad, utifrån förskollärare och vårdnadshavare. Vi gör en historisk tillbakablick på olika definitioner av förskolans verksamhet och dess yrkesverksamma. LÄS MER

  3. 3. Fröken, ska vi läsa? Miss, shall we read?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Annette Ekman; [2020]
    Nyckelord :Avkoda; boksamtal; mediering; ordförråd; språktrappa; variationer;

    Sammanfattning : Syftet är att bidra med kunskap om variationer av högläsning med sociokulturellt perspektiv och onto-epistemologiskt synsätt. Kunskapsgapet är att göra pedagoger medvetna om olika läsmetoder med barnen och varför det är viktigt att variera metod av högläsning. LÄS MER

  4. 4. Systematiskt kvalitetsarbete - Hur gör man egentligen? En studie om hur förskollärare arbetar med systematiskt kvalitetsarbete inom förskolan och hur specialpedagogens kompetens tas tillvara

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna-Karin Lövquist; [2018]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; organisationsutveckling; specialpedagog; systematiskt kvalitetsarbete;

    Sammanfattning : Studien belyser hur förskollärarna i min studie arbetar med det systematiska kvalitetsarbetet och vilken kunskap de anser sig behöva i detta arbete. Studien avser även att belysa specialpedagogens roll i det systematiska arbetet och huruvida specialpedagogens kompetenser som organisationsutvecklare används. LÄS MER

  5. 5. Två pedagogers livsberättelse kring musik : Livserfarenheter kring musik som varit meningsfulla för pedagogens privata och professionella relation till musiken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Sofia Ljungberg; [2017]
    Nyckelord :Life story; meaningful; life experience; interpret; music identity; gualitative environment and life world.; Livsberättelseintervju; meningsskapande; erfarenheter; tolka; kvalitativ miljö och livsvärld;

    Sammanfattning : The purpuse of my study was to investigate how two preschool teachers creates mening around musik throughout their lives. I wanted to see which experiences thats been meaningful for both their private and professional relationship to music that they have today, if they diverge, and if it´s necessary to have a god relationship to music before their education and their start as a professional preschool teacher. LÄS MER