Sökning: "mina år i grundskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden mina år i grundskolan.

  1. 1. Hur ska det gå? Hen är ju 3 år yngre. Särskilt begåvade elevers och en specialpedagogs upplevelser av acceleration ur ett livsvärldsfenomenologiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lena Stoll Carmryd; [2024-02-05]
    Nyckelord :särskild begåvning; särbegåvad; acceleration; specialpedagog;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om de elever och studenter som ligger runt de 15 % som är över normalfördelningskurvan begåvningsmässig, elever och studenter som jag benämner särskilt begåvade. De är elever som har rätt till specialpedagogisk hjälp enligt Skollag och styrdokument men inte alltid får det. LÄS MER

  2. 2. Bildlärares normkritiska arbete i de lägre åldrarna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Christofer Persson; [2022]
    Nyckelord :Bild; Genus; Bildlärare; Normkritiskpedagogik; skolanstidigare år;

    Sammanfattning : Jag har intervjuat bildlärare i de lägre åldrarna i syfte att få syn på hur dessa arbetar med normer och genus i bildämnet. Det står i styrdokumenten för grundskolans tidigare år att läraren skall arbeta kritiskt med normer och könsmönster, men det är inte utskrivet i de centrala målen för bildämnet i de tidigare åren utan dyker upp först i målen för högstadiet. LÄS MER

  3. 3. Nationella minoriteter inom ramen för samhällskunskap - utifrån ett läroplansteoretiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Cowley; [2017]
    Nyckelord :Grundskolan; Kunskapskrav; Lgr 11; Läroplansteori; Nationella minoriteter; Samhällskunskap;

    Sammanfattning : Genom Lgr11 tillkommer nya skrivelser inom samhällskunskapsämnet som syftar till att elever som slutgjort grundskolan ska besitta kunskaper om Sveriges fem nationella minoriteter. I denna studie har jag undersökt hur lärare i grundskolans senare år resonerar kring deras undervisning om de nationella minoriteterna inom ramen för samhällskunskapen. LÄS MER

  4. 4. ”Flickor är mer noggranna än pojkar” : En kvalitativ studie om resultatskillnader mellan pojkar och flickor i bildämnet sett ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Annica Wiegert; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Enligt Skolverkets senaste nationella ämnesutvärdering, NÄU-13, Bild i grundskolan är bild det skolämne där skillnaderna är allra störst till flickornas fördel (Skolverket 2015, 35), något som står oförändrat sedan föregående ämnesutvärdering (NU-03) gjordes tolv år tidigare (Skolverket 2004). Under mina VFU-perioder som blivande bildlärare kom jag att uppleva detsamma, att pojkar genomgående har ett sämre studieresultat än flickor i ämnet bild i högstadiet. LÄS MER

  5. 5. Från svenska till spanska. Om vanliga överföringar i språkinlärningsprocessen på högstadiet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Lilian Andino; [2015-07-29]
    Nyckelord :Transfer; Språkinlärning; Strategier; Interimspråk;

    Sammanfattning : Efter ett antal år nyfikenhet kring de fel som svensktalande elever gör när de använder sig av spanska på högstadiet, bestämde jag mig för att undersöka närmare vilka fel som förekommer oftast när de skriver. Genom att analysera felen hade jag också som mål att få svar på i vilken utsträckning deras modersmål är inblandat när de gör dessa fel samt om felen är ett hinder vid kommunikationen. LÄS MER