Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 82 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. ”När ska du dö?” – En litteraturstudie om behov av stöd och information till förälder med kronisk cancer och dess minderåriga barn
Magister-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: När en person med minderåriga barn drabbas av cancer rubbas familjens rutiner och roller. Enligt hälso- och sjukvårdslagen och kompetensbeskrivningen för onkologisjuksköterska är vårdpersonal skyldiga att informera barn om föräldern lider av svår sjukdom samt anpassa informationen utifrån ålder och situation. LÄS MER
2. "Jag hatade hela livet" : En tematisk analys om unga kvinnors erfarenheter av prostitution i Sverige.
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för socialt arbeteSammanfattning : The study is about young women's experiences of prostitution in Sweden. The purpose of the study is to broaden the knowledge of how prostitution is initiated, affected, and managed by the sample group. The empirical data is placed in relation to intersectionality and a feminist approach and is then discussed. LÄS MER
3. UNGDOMARS UPPLEVELSER AV TRANSITION INOM ONKOLOGISK SJUKVÅRD EN LITTERATURSTUDIE
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Varje år drabbas runt 300 barn av cancer, som är en av de främsta dödsorsakerna hos minderåriga i Sverige. Barnonkologin har förbättrats, vilket har ökat överlevnaden bland barn och ungdomar och fler når vuxen ålder. LÄS MER
4. ”You sure she's 13? Because she seems old enough to ride this ride” - En kritisk diskursanalys om minderåriga flickors utsatthet för digitalt våld på plattformen TikTok
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och kriminologiSammanfattning : Internetutvecklingen har skapat nya arenor för utövande av våld. Syftet med studien är att undersöka hur det digitala våldet mot minderåriga flickor kan gestalta sig på TikTok. Materialet består av kommentarsfält tillhörande minderåriga flickor. LÄS MER
5. Du kan inte lura ett barn, eller? - En undersökning om barns skydd vid personifierad onlinereklam
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrättSammanfattning : With the development of digitalization, personalized online advertising has grown worldwide. This means that companies, through so-called Cookies, collect personal data about the consumer to then create online advertising based on the consumer's interests. LÄS MER