Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Effekten av preventionsprogram inom skolhälsovården mot ångest och depression hos barn och ungdomar i riskgruppen. : – En litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Karvan Osman Fares; Yasamin Tabesh; [2023]
    Nyckelord :depression; effect; school-based prevention; adolescent; anxiety; Depression; effekt; skolbaserad förebyggande arbete; ungdomar; ångest;

    Sammanfattning : Background: The prevalence of mental illness, especially anxiety and depression, has increased among children and adolescents, causes suffering. Anxiety and depression can also have serious consequences, including an increased risk of early death among this age group. It is, however, important to point out that these risks can be prevented. LÄS MER

  2. 2. Föräldraskap och psykologisk flexibilitet : En studie om prediktorer för utbrändhet, lidande och subjektiv livskvalitet hos föräldrar med och utan barn med kroniska tillstånd

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Stephanie Strandberg; [2022]
    Nyckelord :Psychological flexibility; parenting; parents; child with chronic conditions; mindfulness; psychological distress; burnout; subjective quality of life.; Psykologisk flexibilitet; föräldraskap; föräldrar; barn med kroniska tillstånd; medveten närvaro; psykologiskt lidande; utbrändhet; subjektiv livskvalitet;

    Sammanfattning : Syfte: Undersöka huruvida föräldrar med och utan barn med kroniska tillstånd skiljer sig åt gällande: psykologisk flexibilitet (generell och föräldraspecifik), utbrändhet, psykologiskt lidande och subjektiv livskvalitet. Samt undersöka om prediktorerna: huruvida föräldrarna har barn med kroniska tillstånd, nivåer av psykologisk flexibilitet (generell och föräldraspecifik), samt nivåer av medveten närvaro och kognitiv defusion förklarar föräldrars utbrändhetssymtom, psykologiska lidande och subjektiva livskvalitet. LÄS MER

  3. 3. En explorativ pilotstudie om upplevd påverkan av och inställning till avspänning hos en grupp barn med autismspektrumtillstånd och epilepsi.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Människan i rörelse: hälsa och rehabilitering

    Författare :Lo Cederberg; Hanna Grafström; [2022]
    Nyckelord :Autismspektrumtillstånd; Barn; Unga; Meditation; Mindfulness; Yoga; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund Prevalensen för Autismspektrumtillstånd (AST) är runt 1%. Samsjuklighet som till exempel epilepsi (EP), attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) och depression är vanligt förekommande bland personer med AST. Det finns metoder för behandling av denna samsjuklighet samt behandling av karakteristiska symtom vid AST. LÄS MER

  4. 4. Interventioner och interventioners effekt vid gaming disorder hos barn och unga : En beskrivande litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Susanne Blid Roos; Helena Johannesson; [2021]
    Nyckelord :gaming disorder; interventioner; barn; unga; symtom;

    Sammanfattning : Problematiskt datorspelande är ett beteende som ökar hos våra barn och unga. Några utvecklar beroende, diagnosen är ny och benämns gaming disorder. De barn och unga som utvecklar gaming disorder lider av ohälsa både fysiskt, psykiskt och socialt. Sjuksköterskan har en betydande roll vid beroendesjukdomar och dess interventioner. LÄS MER

  5. 5. Akademiska pauser och dess inverkan i klassrummet : En litteraturstudie som jämför lågintensiva och medel- eller högintensiva aktiviteter i skolan.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Martin Sundqvist; Elin Philipsson; [2021]
    Nyckelord :Akademisk paus; fysisk aktivitet; mindfulness och kognitiva funktioner.;

    Sammanfattning : Dagens skola präglas av ett friare arbetssätt med högre krav på individen än tidigare. Dagens undervisning möter inte alla elevers behov i skolan. Andelen elever som omfattas av åtgärdsprogram ökar och skolan lyckas inte sätta in stöd för alla som är i behov av det. LÄS MER