Sökning: "mindre läxor"
Visar resultat 11 - 15 av 24 uppsatser innehållade orden mindre läxor.
11. Motivation i lärandet. Elevers upplevelser av motiverande faktorer i en lärandesituation
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare jobbar med att motivera sina elever och vad eleverna uppfattar som motiverande. Detta är gjort genom att intervjua fyra personer som har haft en musiklärare som har varit en betydelsefull motivationskälla för dem. LÄS MER
12. Matematikläxor i årskurs 1-4 : 16 lärares beskrivningar av matematikläxor i årskurs 1-4
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka lärares beskrivningar av matematikläxor i grundskolan i årskurs 1-4. Dagens mediala debatt om läxor och rapporter om sjunkande matematikresultat har inverkat på valet av ämne till denna studie. Egna erfarenheter av läxor som förälder såväl som VFU-student har också bidragit. LÄS MER
13. Föräldrars uppfattning om matematikläxor
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Det jag ville uppnå med denna uppsats var att få insyn i föräldrars uppfattning om deras barns matematikläxa och om hur matematikläxläsningen ser ut på hemmaplan samt hur de ställer sig till frågan om en läxfri skola. I en kvantitativ undersökning, genomförd i en mindre sydskånsk by, får jag i stora drag reda på att cirka en tredjedel av föräldrarna gärna ser en skola utan läxor medan en annan tredjedel verkligen inte vill ha en skola utan läxor. LÄS MER
14. "Vi lägger ut och highlightar nya dokument" : Kommunikation i skolan via lärplattformar och molntjänster
Master-uppsats, KTH/Skolan för teknikvetenskap (SCI)Sammanfattning : Ett problem som många lärare säger är att deras tid inte räcker till alla deras arbetsuppgifter. Detta leder i sin tur till att lärarna får mindre tid över till att lära sig nya IKT hjälpmedel. Enligt den nya läroplanen som kom 2011 ska alla elever kunna använda sig av modern teknik för kommunikation. LÄS MER
15. ”Jag är inte här för att bli älskad” : en jämförande studie mellan klassrumsundervisning i svenska och finska skolor
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka och jämföra hur klassrumsundervisning bedrivs i två svenska och två finska skolor för att finna möjliga förklaringar till PISA-undersökningens resultat (Programme for International Student Assessment). Syftet besvaras med hjälp av följande frågeställning: Hur och till vad utnyttjas lektionstiden till? Hur upplevs det allmänna klassrumsklimatet? Hur ser ledarskapet i klassrummet ut? Metod De metoder som använts i studien är löpande och på förhand kategoriserade observationer och kvalitativa intervjuer. LÄS MER