Sökning: "mindre lyckad undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden mindre lyckad undervisning.

  1. 1. Stavningsmedveten läs- och skrivundervisning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ulrika Flodin; [2022-10-14]
    Nyckelord :läs- och skrivundervisning; stavning;

    Sammanfattning : Att kunna stava kan tyckas få allt mindre betydelse i dagens samhälle med ny teknik som hjälper den som har svårt att stava. Samtidigt är läsning och skrivning två tätt sammanflätade processer som kompletterar och stödjer varandra på flera sätt. LÄS MER

  2. 2. Utomhuspedagogik i historieämnet : En litteraturstudie om användning av utomhuspedagogik i historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University

    Författare :Sara Zipfel; Elisabeth Lindström; [2021]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; utomhusundervisning; historieämnet; historieundervisning; studiebesök; platsbesök;

    Sammanfattning : I följande uppsats undersöks vad forskning säger om hur utomhuspedagogik i historieämnet används av lärare i grundskolan, samt hur det påverkar elevers inlärningsprocess. Alla samhällen och städer runt om i världen har mer eller mindre någon form av historia att berätta, det enda som krävs är att lokalisera och lyfta fram den. LÄS MER

  3. 3. En studie med fokus på elevers inställning till utomhusundervisning : En intervjustudie med elever i skolår 2 och 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Matilda Svedberg; [2019]
    Nyckelord :Naturvetenskap; utomhusundervisning; sociokulturellt; intervjuer och elever;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudie utgår från ett elevperspektiv och inleds med en bakgrund där styrdokumentens relation till de naturvetenskapliga ämnena och utomhusundervisning presenteras, där det bland annat tas upp att hur eller var läraren ska genomföra sin undervisning inte framgår i styrdokumenten. Vidare i bakgrunden går jag in på frågor som varför utemiljön är lämpad för undervisning, hinder för en god utomhusundervisning samt hur och av vad elever motiveras där det framkommer att en väl planerad undervisning med konkreta och tydliga mål är av stor vikt. LÄS MER

  4. 4. ”Då är det bara att lägga undan planeringen och åka med på elevernas villkor tänker jag” En kvalitativ studie om SFI lärares reflektion över lyckad och mindre lyckad undervisning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Sura Al-Rubaye; Johanna Eknander; [2018-08-13]
    Nyckelord :SFI; lyckad undervisning; mindre lyckad undervisning; reflektion; erfarenhet.;

    Sammanfattning : The aim of the study is to illustrate, through SFI teachers' reflection on their own experiences of successful and less successful teaching, their professional skills based on the intertwined concepts of body, culture and action. The study's research questions are as follows: How do teachers reflect on successful and less successful teaching? What aspects of teacher vocational skills can be made visible through teacher's reflection? The study gives a presentation of why reflection is important for teachers and how the concept can be used. LÄS MER

  5. 5. Lyckad musikteoriundervisning : Elevperspektiv på lyckad undervisning i musikteori

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Christoffer Gustafsson; [2015]
    Nyckelord :Pupils perspectives; sucessful teaching; factors related to sucessful teaching; music theory; Elevperspektiv; lyckad undervisning; faktorer relaterade till lyckad undervisning; gymnasieelever; musikteori;

    Sammanfattning : Lyckad musikteoriundervisning – Elevperspektiv på lyckad undervisning i musikteori. Denna uppsats syftar till att undersöka elevers syn på undervisning i ämnet musikteori. Undersökningen visar vilka faktorer som elever tycker är viktigast för en lyckad undervisning. LÄS MER