Sökning: "minimax"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade ordet minimax.

  1. 1. Tic-Tac-Toe Robot : Automated Tic-Tac-Toe Game With Robotic Control

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Emil Takman; Pontus Rastman; [2023]
    Nyckelord :Mechatronics; Robotic Arm; Color Recognition; Tic-Tac-Toe; Mekatronik; Robotarm; Färgigenkänning; Tre-i-rad;

    Sammanfattning : This thesis covers the design, construction and programming of an automated tic-tac-toe game with robotic control and image processing. Research shows that robotic systems, over time, have transitioned from manufacturing tools to service tools with a large focus on human interaction, a central aspect- of this project. LÄS MER

  2. 2. Optimization Areas of the Minimax Algorithm : A study on a look-ahead AI as applied to the Fox game

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Ludwig Franklin; Hugo Malmberg; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Artificial intelligence has become more prevalent during the last few years, revolutionizing the field of computer game-playing. By incorporating artificial intelligence as a computerized opponent, games can become more engaging and challenging for human players. LÄS MER

  3. 3. Betalningar i krig : Hantering av risker med låg sannolikhet och höga konsekvenser

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Agnes Elm; Gustav Baumgardt; [2023]
    Nyckelord :LP HC risker; riskhantering; betalningar; begränsad rationalitet; kollektiva nyttigheter; hyperbolic discounting; minimax-principen;

    Sammanfattning : As of Russia's invasion of Ukraine we are now living in a time of full-scale war in Europe. This has ended a long period of relative peace and radically changed the security situation around the world. At the same time, the Swedish payment market has undergone a major shift in regards to cash versus digital payment. LÄS MER

  4. 4. MCTS, Minimax och brädspelet Fyra i rad : Jämförelseanalys i prestation av algoritmerna Monte Carlo Tree Search & Minimax

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Datavetenskap

    Författare :Sofia Ågren; [2022]
    Nyckelord :MCTS; Minimax; två-spelar-spel; algoritmer; AI-agent; artificiell intelligens;

    Sammanfattning : Monte Carlo tree search (MCTS) och Minimax är två sökalgoritmer som används inom artificiell intelligens och två-spelar-spel. I denna studie implementeras Minimax och MCTS som två AI-agenter för brädspelet Fyra i rad. Studien innehåller olika experiment i form av spelturneringar för att jämföra algoritmernas prestation. LÄS MER

  5. 5. Exploring AI Play Patterns in Xiangqi

    Master-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Ziwen Song; [2022]
    Nyckelord :Xiangqi; Ludii; AI; Minimax; Flat MC; UCT; Monte-Carlo;

    Sammanfattning : In this study, we aim to explore the characteristics of different AI algorithms using the classical Chinese board game xiangqi as the testbed. We did this by utilizing four different build-in AI agents in Ludii: Random, Flat MC, UCT and Minimax, and having them playing against each other in all possible match ups and exploring their play patterns. LÄS MER