Sökning: "miniräknare i grundskolan"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden miniräknare i grundskolan.

  1. 1. Lärares uppfattningar om införandet av programmering i gymnasieskolans matematikämne

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Lars Sjöberg; [2019]
    Nyckelord :Programming; mathematics teaching; digital mathematical tools; mathematical problem solving; mathematics teachers; calculators; teachers perceptions; Programmering; matematikundervisning; digitala matematiska verktyg; matematisk problemlösning; matematiklärare; miniräknare; lärarnas uppfattningar;

    Sammanfattning : Vi lever i ett samhälle där datorer och annan digitalteknik blir allt mer central i vår vardag. Sveriges regering har därför ålagt Skolverket att stärka elevernas digitala kompetens. Som en del av detta införs programmering som ett digitalt verktyg i matematikundervisningen både i grundskolan och på gymnasiet. LÄS MER

  2. 2. Huvudräkningsstrategier inom addition och subtraktion : bland elever i årskurs sex

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Simon Meijer; [2016]
    Nyckelord :mental arithmetic; mental calculation; mental computation; strategies; addition; subtraction; huvudräkning; huvudräkningsstrategier; addition; subtraktion;

    Sammanfattning : Under den verksamhetsförlagda tiden väcktes intresset för huvudräkning hos mig, ef­tersom eleverna valde att använda sig av miniräknare trots att de hade kunskap om olika huvudräk­ningsstrategier. Enligt skolverket (2011b) skall eleverna vid huvudräkning ta del av olika strategier för att stärka självsäkerheten och tilltron till sin förmåga. LÄS MER

  3. 3. Elevers tillgång till alternativa verktyg i grundskolan : En studie för att identifiera möjligheter och hinder utifrån pedagogers uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Madeleine Kullberg; Lillemor Bohlin; [2012]
    Nyckelord :alternativa verktyg; läs- och skrivsvårigheter; matematiksvårigheter; tillgänglighet;

    Sammanfattning : I både nationella och internationella styrdokument uppmärksammas vikten av individanpassning och möjligheten att få tillgång till den teknik elever i grundskolan behöver för att utvecklas kunskapsmässigt. Avsikten med denna studie var att undersöka vad pedagoger anser om elevers möjligheter att få tillgång till alternativa verktyg i grundskolan för att komma runt sina svårigheter när det gäller att läsa, skriva och att räkna. LÄS MER

  4. 4. Om kunskapsbrister vid fortsatta studier i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Boris Vasiljevic; [2010]
    Nyckelord :kunskapsbrister; förkunskaper; övergång; gymnasiematematik; högskolematematik; matematiklärare;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att få insikt om hur matematiklärare resonerar kring sitt ämne iförhållande till befintliga brister i matematikkunskaper hos de elever som fortsätter att läsa påen eftergymnasial nivå med teknisk inriktning. Med hjälp av fyra kvalitativa intervjuer, jämtuppdelade mellan högskole- respektive gymnasielärare, diskuteras problematiken. LÄS MER