Sökning: "miniräknare i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden miniräknare i skolan.

  1. 1. Using Blockchain Technology to Improve Security of Financial Transactions - a Design Proposal

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Terese Timander; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Blockchain technology is a relatively new research area. Nonetheless, it is surrounded by a great deal of interest due to its promise of heightened security. This project focuses on blockchain technology as applied to the financial industry. LÄS MER

  2. 2. Miniräknaren i pedagogiken – ett verktyg med negativ effekt?

    C-uppsats,

    Författare :Johannes Andrén; Matematik Övrigt; [2011]
    Nyckelord :Matematik; miniräknare; kunskap; forskning; pedago;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur miniräknaren passar in i de pedagogiska teorierna, hur synen på den har varit i skolan under de senaste decennierna och vad tidigare forskning som undersökt hur miniräknaren påverkar elevers kunskapsbyggnad har gett för resultat. Genom detta vill jag presentera ett svar på frågan: -Finns det anledning att tro att miniräknaren har en negativ påverkan på elevers kunskapsbyggnad vid undervisning i matematik? För att kunna genomföra detta kommer jag till största del att göra en dokumentstudie, av tidskriften Nämnaren, och en analys av tre intervjuer av tre aktiva pedagoger som tillkom under arbetets gång till följd av väckt intresse. LÄS MER

  3. 3. Dyskalkyli i vardagen : – svårigheter, konsekvenser och strategier

    Magister-uppsats, Logopedi

    Författare :Hanna Mared; Jenny Vainionpää; [2011]
    Nyckelord :från abstract;

    Sammanfattning : Följande studie syftar till att beskriva hur vuxna personer med diagnosen dyskalkyli påverkas i vardagen av sina matematiska svårigheter. Studien är kvalitativ och bygger på fem semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Vill dagens elever kommunicera matematik med varandra via sociala medier?  : En undersökning om chattens potential för matematisk kommunikation.

    Magister-uppsats, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

    Författare :Gillis Elmkvist; [2011]
    Nyckelord :Matematik; Informations- och kommunikationsteknik IKT ; sociala medier; chatt;

    Sammanfattning : Bakgrund: Allt fler eleverna har tillgång till egna bärbara dator i gymnasieskolan. I skolan där undersökningen genomfördes fick eleverna inte ta med sig sin dator på matematiklektionerna. Här använde eleverna endast boken och miniräknare. Eleverna som deltar går andra året på gymnasiets Teknikprogram och läser MaD. LÄS MER

  5. 5. Attityder till matematikämnet och miniräknaren som räknetekniskt hjälpmedel - en studie på en gymnasiskola Halmstad

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Staffan Persson; Sandra Straumits; [2010]
    Nyckelord :miniräknare; matematikämnet;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var stt se om den grafritande miniräknaren bidrar till en ökad förståelse för matematik och om denna ökade förståelsen kan påverka elevers attityd till matematikämnet. Vi har gjort en litteraturstudie där vi studerat vad attityder och uppfattningar beror på, vilka attityder som finns hos både lärare och elever idag. LÄS MER