Sökning: "minnesstrategier"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet minnesstrategier.

  1. 1. Att lära sig nya ord på spanska : En studie om de strategier som tillämpas i undervisning och inlärning av nya ord i det spanska språket

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Magela Reyes Cruz; [2021]
    Nyckelord :spanska som främmande språk; språkinlärningsstrategier; inlärning av ordförråd; språkdidaktik;

    Sammanfattning : Abstrakt Bör elever lära sig nya ord från enkla listor eller genom mer innehållsrika exempel? Syftet med uppsatsen är att studera de strategier för språkinlärning som används av elever ihögstadiet, som har svenska som modersmål, i processen för att lära sig nya ord på spanskasom ett främmande språk, samt att studera de strategier som används i processen att lära utordförråd i ämnet spanska som främmande språk. Avsikten är att komma fram till vilkenkombination av strategier och metoder som är mest effektiva för denna grupp av elever vidinlärning av nytt ordförråd. LÄS MER

  2. 2. Minneskedjemetoden som ordinlärningsstrategi : En jämförelse mellan minneskedjemetoden och listmodellen för elever i årskurs 9 som studerar franska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Elias Swärd; [2020]
    Nyckelord :keyword mnemonics; minneskedjemetoden; ordförrådsutveckling; franska; undervisningsmetoder; ordinlärning;

    Sammanfattning : I denna studie studerades effekten av minneskedjemetoden på svenska studerandes förvärv av ordförråd. Ett experiment genomfördes med 19 elever i två klasser för 14 franska ord. Den ena klassen instruerades att använda minneskedjemetoden, medan den andra fick instruktioner om att använda listmodellen. Grupperna testades efter en vecka. LÄS MER

  3. 3. Ordinlärning och inlärningsstrategier i några undervisningsgrupper på SFI kurs C och i några läromedel för SFI kurs C

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Therese Mouchard; [2017-09-22]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; SFI; läromedel; ordinlärning; inlärningsstrategier;

    Sammanfattning : Undersökningen i denna uppsats behandlar ordinlärning och strategier för detta inom några undervisningsgrupper på SFI kurs C och i några läromedel inom SFI för kurs C. Då ett rikt ordförråd är av stor vikt för en andraspråksinlärare så ställer jag mig därför här frågan om hur ordinlärning kan gå till i undervisningen för SFI kurs C och huruvida läromedlen för SFI kurs C tar upp detta i läroböcker. LÄS MER

  4. 4. Minnesteknik – ett användbart verktyg vid inlärning?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Erik Gunnarsson; Sten-Yngve Södergren; [2014]
    Nyckelord :allmänpedagogik; GMS-metoden; inlärning; minnet; minnesteknik; minnesträning; repetition;

    Sammanfattning : För att tillgodogöra sig fakta och omvandla den till kunskap så är det viktigt att vi kan minnas och komma ihåg det vi ser och hör. Precis som vi behöver bra program i vår dator för att hantera informationen, så kan vi få hjälp av minnesstrategier för att lättare kunna placera och plocka fram minnen. LÄS MER

  5. 5. Ordförståelse- och ordinlärningsstrategier hos Sfi-elever

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Edina Osmanovic; [2014]
    Nyckelord :ordinlärning; ordförståelsestrategier; ordinlärningsstratgier; ordförståelsetest;

    Sammanfattning : Syftet med min studie är att undersöka vilka strategier som visat sig vara mest framgångsrika när en grupp vuxna elever i Svenska för invandrare fått till uppgift att lära sig nya ord. Mina informanter kommer från olika delar av världen och befinner sig i olika faser av Sfi-kurs C. LÄS MER