Sökning: "minnestekniker"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet minnestekniker.
1. Sångtext, något att lägga på minnet? : En självstudie på utförande av minnestekniker
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)Sammanfattning : Detta är ett självständigt arbete som handlar om hur jag utforskar min egen övning där jag memorerar texter ur två olika sånger under två separata veckor. Arbetet genomförs ur ett sociokulturellt perspektiv och grundar sig i tidigare forskning och självständiga arbeten om minne och musicerande utantill. LÄS MER
2. Minnestekniker bortom halvledare for inbyggda system
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Silicon manufacturers are experiencing shortages ofsemiconductors and the demand for cost-effective, power-efficientembedded memory solutions is increasing. For these issues, a newemerging memory technology called embedded magnetoresistiverandom access memory (eMRAM) and the development of thewrite mechanism called spin-transfer torque (STT-MRAM) havebeen proposed. LÄS MER
3. Geografiämnet - skolans minnespalats : En kvantitativ studie om minnestekniker i geografiämnet
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : Studien har undersökt effekterna av minnestekniker för att memorera karaktärsdragen hos olika typer av klimat i geografiämnet. Genom en experimentell design har elevers möjligheter att tillgodogöra sig ämnesstoff med minnesteknikerna tankekarta och loci-metoden undersökts. LÄS MER
4. Konsten att komma ihåg- En folkmusikers undersökning av hur olika inlärningsmetoder påverkar memorerandet av melodier
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musikSammanfattning : Som folkmusiker som i första hand spelar på gehör tillhandahålls sällan noter på de låtar som jag skall spela. Det förväntas istället att repertoaren memoreras i huvudet. Det finns inga noter att gå tillbaka till och det är därför en fördel att kunna memorera låtarna under en längre tid. LÄS MER
5. När ska jag sjunga vad? : En självstudie om minnestekniker kring textligt lärande i musikaliskt utövande.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)Sammanfattning : Syftet med denna självobservationsstudie är att undersöka hur olika förutbestämda övningsdesigner, baserade på auditivt, visuellt och imaginärt förhållningssätt, används för att lära in text utantill i musikaliska sammanhang. Studien är baserad på ett designteoretiskt perspektiv med fokus på hur semiotiska resurser används i lärandet. LÄS MER