Sökning: "minnet ordinlärning"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden minnet ordinlärning.

  1. 1. Retrieval practice eller kontextuellt lärande? -en interventionsstudie om ordinlärning hos högstadieelever med språkstörning

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anders Isaksson; Sara Karlsson; [2020]
    Nyckelord :kontextuellt lärande; ordinlärning; språkstörning; undervisningsmetoder; retrieval practice;

    Sammanfattning : Isaksson, Anders och Karlsson, Sara (2020). Retrieval practice eller kontextuellt lärande?-en interventionsstudie om ordinlärning hos högstadieelever med språkstörning. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Glosor i rampljuset : en studie av ordinlärning i engelska via läromedel och Readers Theatre

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Tobias Edström; Regina Näslund; [2018]
    Nyckelord :ord; ordinlärning; glosor; engelska; pedagogiskt drama; Readers Theatre; lästeater; läromedel;

    Sammanfattning : Andraspråksinlärning förutsätter att elever lär sig nya ord och därmed förutsätter ett välfungerande minne och undervisningsmetoder som utnyttjar hur minnet lagrar och återkallar ord. I svenska grundskoloranvänds ofta den traditionella metoden, där elever får bekanta sig med nya ord och fraser (det vill säga glosor) genom att ta del av olika läromedelsbaserade texter och inspelningar i samband med en gloslista som ska instuderas till ett kommande glosförhör. LÄS MER

  3. 3. En studie av ordförråd i läromedlet Gracias för årskurs 7–9.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Julio Valarezo; [2017]
    Nyckelord :Ordinlärning; ordförråd; andraspråksinlärning; inlärningsprocess;

    Sammanfattning : Följande arbete är en studie av läromedlet Gracias i spanska i grundskolans senare år. Med senare år menas årskurs 7–9. Uppsatsen är skriven och ämnad för min ämneslärarexamen i spanska – moderna språk. LÄS MER

  4. 4. Skriva för hand eller på dator? : En jämförande studie mellan analoga och digitala verktyg som hjälpmedel vid ordinlärning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sara Karlsson; Ida Jönsson; [2017]
    Nyckelord :Ordinlärning; inlärningsverktyg; handskrivning; maskinskrivning; IT i skolan;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att jämföra ordinlärning som sker med digitala verktyg (digital ordbok och maskinskrivning) och ordinlärning som sker med analoga verktyg (tryckt ordbok och handskrivning). Studiens fokus och relevans är IT inom skolan snarare än ordinlärning som sådan. LÄS MER

  5. 5. Ordinlärningstekniker i tyska läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Felix Resmann; [2009]
    Nyckelord :inlärningstekniker; Läroboksanalys; minnesstrategier; ordinlärning; språkdidaktik; tyska;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks hur tre läroböcker i tyska för steg 3 i gymnasieskolan utformat arbetsuppgifter för ordinlärning. Analysen baseras på teorier från språkdidaktik och kognitionsforskning. Nya ord lärs lättare in om ledtrådar för minnet skapas vid inlärningstillfället. LÄS MER