Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Det strategiska valet mellan latent och manifest språkväxling i Ann-Helén Laestadius verk : En jämförande analys av flerspråkiga inslag från de finsk-ugriska minoritetsspråken i två romaner

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Katarina Serafia Lindve; [2023]
    Nyckelord :litterär flerspråkighet; språkväxling; kodväxling; Ann-Helén Laestadius; samiska; meänkieli; finska; minoritetsspråk; revitalisering; Tornedalen;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks inslag av litterär språkväxling. Syftet är att vidare analysera språkväxlingens form samt litterära funktioner i två romaner av Ann-Helén Laestadius som båda innehåller inslag av de finsk-ugriska minoritetsspråken. LÄS MER

  2. 2. Revitalisering av finlandssvenskt teckenspråk

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Avdelningen för teckenspråk

    Författare :Magdalena Kintopf-Huuhka; [2023]
    Nyckelord :Sign language; revitalization; Finland-Swedish Sign Language; vitality; language attitudes; Teckenspråk; revitalisering; finlandssvenskt teckenspråk; vitalitet; språkattityd;

    Sammanfattning : Det finlandssvenska teckenspråket är ett minoritetsspråk med ungefär 100 språkanvändare, främst i Finland. Språket håller på att revitaliseras och de senaste åren har flera språkstärkande åtgärder genomförts. LÄS MER

  3. 3. ”Dom där böckerna vet jag inte hur jag ska använda, för jag kan inte samiska” : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med samiska som språk och kultur i förskolan i samiska förvaltningskommuner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Johanna Nilsson Nordin; [2022]
    Nyckelord :barn; förskollärare; läroplan för förskolan; minoritet; minoritetsspråk; samiska;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få kunskap om hur förskollärare uttrycker att de upplever arbetet med att uppfylla de mål och riktlinjer förskolans läroplan anger om barn från minoritetsgruppers rätt till språk och kultur. Arbetet är uppbyggt genom en kvalitativ intervjustudie med semistrukturerade frågor ställda till sex förskollärare verksamma i samiska förvaltningskommuner samt en samisk samordnare verksam i en förvaltningskommun. LÄS MER

  4. 4. Att se ett språk: En analys av det språkliga landskapet i Jokkmokk och Pajala

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Gwen King; [2021]
    Nyckelord :Linguistic landscape; minority languages; Sami; Meänkieli; multilingualism; Språklig landskap; minoritetsspråk; samiska; meänkieli; flerspråkighet;

    Sammanfattning : This master’s degree essay aims to analyse the representation of languages in the Linguistic Landscape of two Northern Swedish towns, focusing on the minority languages spoken and originating in the areas. The languages studied are the Sámi languages and Meänkieli, in the two towns of Jokkmokk and Pajala. LÄS MER

  5. 5. Talböcker på samiska - Hållagirjieh sámiengiällije : en ANT-inspirerad studie.

    Master-uppsats,

    Författare :Helena Zerlauth; [2021]
    Nyckelord :talböcker; läsnedsättning; skolbibliotek; samer; minoritetsspråk; modersmålsundervisning; Myndigheten för Tillgängliga Medier; aktör-nätverksteori;

    Sammanfattning : Despite an increase in the number of scientific studies on talking books being done in the Library and Information Science field, there is a lack of research focusing on talking books in Sami, the language of the Swedish indigenous minority. This study aims to increase the knowledge about how access to talking books in the Sami language is being facilitated for pupils in Swedish schools. LÄS MER