Sökning: "minustecken"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet minustecken.

  1. 1. Hur tänker vissa elever i grundskolan kring addition och subtraktion med negativa tal?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Mustafa Cihangir; [2023]
    Nyckelord :Negativa tal; minustecken; matematik i vardagsliv.;

    Sammanfattning : I denna studie undersöktes hur elever i grundskolan förstår och hanterar negativa tal i matematik. En fenomenografisk metod användes för att samla in både kvantitativa och kvalitativa data från elever i årskurs 9. LÄS MER

  2. 2. Negativa tal i årskurs 3 : Förkunskaper och utveckling av lärande

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Linda Lehtikangas; Mathilda Sandqvist; [2021]
    Nyckelord :negativa tal; läromedel; läromedelsanalys; förkunskaper; abstrakt tänkande; variationsteori; variationsmönster; generalisering; kontrast; lärandeobjekt; kritiska aspekter; assimilation; ackommodation; tallinje; termometer; minusgrader; plusgrader; lågstadiet; minustecken; att förstå är att upptäcka.;

    Sammanfattning : Denna studie är en läromedelsanalys som syftar till att synliggöra hur negativa tal presenteras i läromedel, riktat till årskurs, 3 utifrån möjligheter till utveckling av lärande. Därtill syftar studien till att redogöra till vilken utsträckning elever ges förkunskaper inför introduktionen av negativa tal utifrån läromedel riktat till tidigare årskurser. LÄS MER

  3. 3. Gymnasieelevers uppfattningar om negativa tal och vilka strategier som synliggörs i deras beräkningar : En fenomenografisk studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Ann-Sofie Kidwell; [2019]
    Nyckelord :upper secondary school; math education; phenomenography; negative numbers; minus sign; gymnasieskolan; matematikundervisning; fenomenografi; negativa tal; minustecken;

    Sammanfattning : Från en tidig ålder får barn lära sig att använda positiva tal. De kan lägga ihop två tal och få ett större tal eller dra ifrån ett tal från ett annat för att få ett mindre tal. Till exempel får småbarn lära sig att två plus två äpplen blir fyra äpplen och att om man har tre päron och tar bort två får man ett päron kvar. LÄS MER