Sökning: "missivbrev lärare"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden missivbrev lärare.

  1. 1. Visst kan jag räkna! : Elevers förutsättningar för matematiskt lärande i förskoleklass utifrån ett lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Johanna Runberg; Elin Sahlin Rafnsson; [2021]
    Nyckelord :matematiksvårigheter; förskoleklass; undervisning i matematik; dyskalkyli;

    Sammanfattning : Inledning: Vi har valt att fördjupa oss inom ämnet matematiksvårigheter eftersom det finns beskrivet i litteraturen att elever som uppvisar matematiksvårigheter riskerar att få en negativ inställning till matematik. Det kan leda till att elever går miste om väsentliga kunskaper som i sin tur kan påverka lusten att lära även i andra ämnen i skolan. LÄS MER

  2. 2. Inkluderande lärmiljö för elever i matematiksvårigheter : En intervjustudie av matematiklärares resonemang och uttryck

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Irene Bengtsson; Caroline Lindqvist; [2019]
    Nyckelord :Individperspektiv; inkluderande lärmiljö; inkludering; lärmiljö; matematiksvårigheter; relationellt perspektiv; tillgänglig lärmiljö;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur matematiklärare på lågstadiet resonerar kring och ger uttryck för inkluderande lärmiljö för elever i matematiksvårigheter. Fokus i studien ligger på att undersöka hur lärare resonerar kring matematiksvårigheter, vad inkluderande lärmiljö innebär för matematikläraren samt hur matematikläraren skapar inkluderande lärmiljöer. LÄS MER

  3. 3. Framgångsfaktorer som bidrar till optimering av det specialpedagogiska arbetets innehåll och utformning : En enkätstudie har besvarats av rektorer, lärare och specialpedagoger

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Cecilia Minamizen; [2018]
    Nyckelord :skolutveckling; ledarskap; lärare; rektorer; specialpedagogisk forskning; specialpedagogens yrkesroll;

    Sammanfattning : Bakgrunden till denna studie har sin start då utbildningen till specialpedagog påbörjades på Högskolan i Kristianstad. Redan under den första terminen blir det specialpedagogiska uppdragets komplexitet tydligt och vilken påverkan interaktionen mellan rektorer, lärare och specialpedagoger har på utformningen och innehållet av det specialpedagogiska uppdraget. LÄS MER

  4. 4. Rektorers medverkan i elevhälsan : En studie om systematiskt hälsofrämjande arbete i svenska grundskolor

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbets- och folkhälsovetenskap

    Författare :Sandra Ekström; [2016]
    Nyckelord :Student health service; headmaster; systematic work; primary schools; health promotion; public health.; Elevhälsan; rektorer; systematiskt arbete; grundskolan; hälsofrämjande arbete; folkhälsovetenskap;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie var att undersöka  i vilken utsträckning rektorer medverkar i elevhälsans systematiska hälsofrämjande arbete i svenska grundskolor. Metod: En deskriptiv, kvantitativ tvärsnittsstudie användes som metod för att besvara studiens syfte. LÄS MER

  5. 5. Delaktighet i lärandet. En studie om elevers uppfattningar om hur ofta de bjuds in till aktiviteter som främjar delaktighet i egen språk-, läs- och skrivutveckling

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Kristin Bergman; [2015-10-08]
    Nyckelord :delaktighet; språkutveckling; läsutveckling; skrivutveckling; kommunikativt-relationsinriktat perspektiv; formativ undervisning;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka dels elevers, åk 6-9, uppfattningar om hur ofta de bjuds in till aktiviteter som främjar delaktighet i lärandet, dels om de anser att dessa aktiviteter har betydelse för deras lärande när det gäller språk-, läs- och skrivutveckling. Teori: Studien hämtar influenser från positivism och fenomenologi när det gäller vetenskapsteoretisk utgångspunkt. LÄS MER