Sökning: "mitt förhållande till skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden mitt förhållande till skolan.

  1. 1. Är det obligatoriskt att älska skogen? : Utomhuspedagogik- ett redskap för lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Anna Nordin; [2020]
    Nyckelord :Outdoor pedagogy; movement; health; nature; the place of learning; reflection; Utomhuspedagogik; rörelse; hälsa; naturen; platsen för lärande; reflektion;

    Sammanfattning : Denna essä handlar om ett dilemma på fritidshemmet när delar av verksamheten sker i naturen. Dilemmat handlar om svårigheter med att bedriva verksamhet utomhus och om utomhuspedagogik kan vara en metod för att öka förståelsen för naturen och uppfylla läroplanens mål. LÄS MER

  2. 2. Markörer för identitet ur elevers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofia Huss; [2020]
    Nyckelord :identitet; smink; kläder; hår; intersektionell analys; stereotyp; elever;

    Sammanfattning : Att arbeta med identitet är en del av läraryrket eftersom skolan ska främja förståelse för samt förmåga till inlevelse i andra människors identitet (Skolverket, 2011b). En del av skolans övergripande mål är även att elever ska respektera andra människors egenvärde och integritet, ta avstånd från förtryck och kränkande behandlingar samt att samspela i möten med andra utifrån respekt för skillnader i livsvillkor, kultur, religion och historia (Skolverket, 2011b). LÄS MER

  3. 3. Mindfulness i skolan -en häslofrämjande intervention i förhållande till empowerment och SOC

    Master-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Jessica Svensson; [2019]
    Nyckelord :Health promotion; mindfulness; school; empowerment; SOC; school-environment; school-work; well-being; Hälsofrämjande; mindfulness; skola; empowerment; SOC; välbefinnande; skolarbeten socialskolmiljö;

    Sammanfattning : Efter att ha medverkat i mindfulness-programmet ”Mitt Lugn” två till tre gånger i veckan under sex veckor anmälde sig tolv gymnasieelever till en intervju. En kvalitativ innehållsanalys valdes för att analysera intervjuerna. LÄS MER

  4. 4. - Tänk om jag hade fått mitt stöd tidigare, redan som liten, vart hade jag varit nu? En intervjustudie om hur fem kvinnor diagnostiserade med ADHD-I upplevt sin gymnasietid

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Malene Larssen; Muriel Julien Smedberg; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract Syfte: Att skapa en förståelse för hur fem kvinnor diagnostiserade med ADD upplevt sin gymnasietid och ta reda på vilka faktorer som varit problematiska samt främjande på vägen till att ta studenten. Teori: Studien utgår ifrån en fenomenologisk ansats och den salutogenetiska modellen med KASAM samt de tre specialpedagogiska perspektiven med; det kategoriska-, det relationella samt dilemmaperspektivet. LÄS MER

  5. 5. Kunskapsresultaten i den svenska skolan - med tillämpning på Göteborgs kommun.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Christina Larsson; [2017-11-08]
    Nyckelord :Skolreform; kunskapsresultat; skolsystemförändringar; åtgärder; påverkande faktorer; skolutveckling; likvärdighet; kunskapsklyftor; svenska skolan; Göteborgs kommun. Large-Scale Reform; Capacity Building; School System Reform; School System Improvement;

    Sammanfattning : Studien syftar till att klarlägga det skolpolitiska arbete som nu utförs för att hantera de försämrade skolresultaten. Med utgångspunkt i en beskrivning och analys av kunskapsresultaten går studien vidare i möjliga påverkande faktorer för att landa i åtgärder för att höja resultaten. LÄS MER