Sökning: "mittuniversitetet lek"
Visar resultat 21 - 25 av 157 uppsatser innehållade orden mittuniversitetet lek.
21. “Det är ju bara vi vuxna som tror att i endockvagn så ska det ligga dockor” : - En kvalitativ intervjustudie av sex förskolläraresuppfattningar om barns egeninitierade lek iförskolans inomhusmiljö
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att studera och tolka förskollärares uppfattningar om barns egeninitierade lek i förskolans inomhusmiljö. Vi anser det angeläget då alltmer forskning betonar vikten av lekens egenvärde och följaktligen blir alltmer kritisk till förskollärares olika styrningsstrategier för lek som nyttig och lugn kontra lek som viktig i sig (Arnér & Tellgren, 2006; Nilsson et. LÄS MER
22. “Den fria leken utomhus är direkt avgörande för elevernas välbefinnande” : Fritidslärares uppfattningar i den fria lekens betydelse utomhus i fritidshemmet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Lek och utevistelse är grundläggande delar i fritidshemmets verksamhet. Tidigare forskning inom området fri lek, utevistelse och pedagogers förhållningssätt i den fria leken beskrivs i bakgrunden. LÄS MER
23. Faktorer av betydelse för barns lärande påförskolegården : Pedagogers uppfattningar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka pedagogers uppfattningar om barns förutsättningar för lärande på förskolegården. Sju pedagoger intervjuades med kvalitativa semistrukturerade intervjuer. LÄS MER
24. Byggleksak för att uppmuntra barns kreativitet
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för designSammanfattning : Byggleksaker tillåter barn att skapa och är en viktig del i utveckling av motorik, kognition, och kreativitet. Men många byggleksaker på marknaden har tillhörande bruksanvisningar eller ett specifikt användningsområde, vilket leder till lek som blir antingen rätt eller fel. LÄS MER
25. “Leken ska inte ses som en paus för osspedagoger att ta det lugnt.” : - En kvalitativ studie med åtta pedagogers uppfattningar omsitt deltagande i barns lek.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Denna studie genomfördes i syfte att tolka och förstå några pedagogers uppfattningar om sitt deltagande i barns lek. Tidigare forskning inom området visar att pedagoger ofta är medveten om den betydelse som deras deltagande i barns lek har men att de saknar vidare kompetens och tid för att våga, kunna eller vilja delta. LÄS MER