Sökning: "mittuniversitetet lek"

Visar resultat 21 - 25 av 157 uppsatser innehållade orden mittuniversitetet lek.

  1. 21. “Det är ju bara vi vuxna som tror att i endockvagn så ska det ligga dockor” : - En kvalitativ intervjustudie av sex förskolläraresuppfattningar om barns egeninitierade lek iförskolans inomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Jennifer Hagström; Simone Persson Wrangfalk; [2021]
    Nyckelord :: egeninitierad lek; förskollärare; inomhuslek; inomhusmiljö; krigslek; uppfattninga;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att studera och tolka förskollärares uppfattningar om barns egeninitierade lek i förskolans inomhusmiljö. Vi anser det angeläget då alltmer forskning betonar vikten av lekens egenvärde och följaktligen blir alltmer kritisk till förskollärares olika styrningsstrategier för lek som nyttig och lugn kontra lek som viktig i sig (Arnér & Tellgren, 2006; Nilsson et. LÄS MER

  2. 22. “Den fria leken utomhus är direkt avgörande för elevernas välbefinnande” : Fritidslärares uppfattningar i den fria lekens betydelse utomhus i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sebastian Nordin; John Gustafsson; [2021]
    Nyckelord :Fri lek; fritidslärare; lek utomhus; förhållningssätt; uppfattningar; utomhusmiljö;

    Sammanfattning : Lek och utevistelse är grundläggande delar i fritidshemmets verksamhet. Tidigare forskning inom området fri lek, utevistelse och pedagogers förhållningssätt i den fria leken beskrivs i bakgrunden. LÄS MER

  3. 23. Faktorer av betydelse för barns lärande påförskolegården : Pedagogers uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Henriksson; Maria Wallsten; [2021]
    Nyckelord :barns lärande; förskolegården; pedagogens roll; pedagogers uppfattning;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka pedagogers uppfattningar om barns förutsättningar för lärande på förskolegården. Sju pedagoger intervjuades med kvalitativa semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 24. Byggleksak för att uppmuntra barns kreativitet

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för design

    Författare :Märta Kärrman; [2021]
    Nyckelord :kreativitet; barn; leksaksdesign; byggleksak; industridesign; produktdesign;

    Sammanfattning : Byggleksaker tillåter barn att skapa och är en viktig del i utveckling av motorik, kognition, och kreativitet. Men många byggleksaker på marknaden har till­hörande bruksanvisningar eller ett specifikt använd­ningsområde, vilket leder till lek som blir antingen rätt eller fel. LÄS MER

  5. 25. “Leken ska inte ses som en paus för osspedagoger att ta det lugnt.” : - En kvalitativ studie med åtta pedagogers uppfattningar omsitt deltagande i barns lek.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Hanna Edlund; Malin Eriksson; [2021]
    Nyckelord :barns lek; förskola; lek; pedagog; pedagogers deltagande; pedagogers uppfattningar;

    Sammanfattning : Denna studie genomfördes i syfte att tolka och förstå några pedagogers uppfattningar om sitt deltagande i barns lek. Tidigare forskning inom området visar att pedagoger ofta är medveten om den betydelse som deras deltagande i barns lek har men att de saknar vidare kompetens och tid för att våga, kunna eller vilja delta. LÄS MER