Sökning: "mittuniversitetet textanalys förskola"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden mittuniversitetet textanalys förskola.

  1. 1. Flickighet i barnlitteratur : En analys av hur flickighet framställs i sju polska barnböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Aleksandra Sikora; [2023]
    Nyckelord :flickighet; kritisk diskursanalys; multimodal analys; polsk barnlitteratur; poststrukturell feminism;

    Sammanfattning : Barnlitteraturens betydelse inom förskola och pedagogiskt arbete är stor och väsentlig. Syftet med denna studie var att undersöka sju polska barnböcker för att se på vilka sätt begreppet flickighet framställdes i de böckerna. LÄS MER

  2. 2. Känslosamma Pojkar och Kaxiga Flickor : En multimodal textanalys om hur manligt respektive kvinnligt gestaltas i barnlitteratur i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Frida Lindberg; Wilma Olofsson; [2020]
    Nyckelord :Barnlitteratur; Förskola; Genus; Hirdmans genusteori; Multimodal textanalys.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att ta reda på, och bidra med kunskap om hur manligt och kvinnligt gestaltas i den mest lånade barnlitteraturen som förskolorna i två olika kommuner lånar från de kommunala biblioteken, då läsning av böcker är en aktivitet som bland annat gynnar barn i deras framtida uppfattning om kön (Strasser & Seplocha, 2012; Filipović, 2018). Motivet till studiens valda problemområde grundar sig i Skolinspektionens rapport (2016) om förskolans jämställdhetsarbete, som visade att det systematiska arbetet med jämställdhet i förskolan inte var tillräckligt, vilket resulterade i att vi ansåg det vara angeläget att studera hur genus gestaltas i förskolans barnböcker. LÄS MER

  3. 3. Olika, men lika mycket värda? : En normkritisk textanalys av åtta bilderböcker.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Lina Lundberg; Emma Mohlin; [2020]
    Nyckelord :Normkritiskt perspektiv; Sociala kategorier; Normer; Identifikation; Bilderbok;

    Sammanfattning : I detta arbete har åtta bilderböcker analyserats via en kvalitativ textanalys. Arbetet har tagit sin teoretiska utgångspunkt i ett normkritiskt perspektiv. De sociala kategorier som legat till grund föranalysen är genus, funktionsvariation, etnicitet, klass och familjekonstellationer. LÄS MER