Sökning: "mjölkförpackningar"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet mjölkförpackningar.
1. Ett glas greenwashing : En undersökning av hållbarhetskommunikation på mjölkförpackningar
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)Sammanfattning : I takt med att miljömedvetenhet ökar vänder sig fler och fler konsumenter till hållbara alternativ i vardagen, inklusive de livsmedel de konsumerar. De förlitar sig på tydlig och god hållbarhetskommunikation för att kunna göra de bästa valen de kan för sig själva och för planeten. LÄS MER
2. Återanvändbara förpackningar : Ett alternativ ur ett producent- och konsumentperspektiv?
Kandidat-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknikSammanfattning : Många av de aktuella miljöproblemen kan kopplas till dagens konsumtionssamhälle som intensivt brukar jordens resurser. För att nå klimatmålen och reducera antropogen påverkan på miljön krävs effektiva åtgärder, bland annat inom produktion och konsumtion av varor och tjänster. LÄS MER
3. Milk Packaging in Sweden: Local Consumers' effect on the Visual Communication
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska högskolanSammanfattning : Precis som det finns dialekter i det talade språket kan symboler och färger ha olika betydelser i olika delar av ett land. Dessa visuella dialekter är en del av den ideologi som finns på en plats och påverkar hur text och bild uppfattas och tolkas av befolkningen. LÄS MER
4. Light barrier properties of paperboard, packages and plastic caps in packages
Master-uppsats, Lunds universitet/FörpackningslogistikSammanfattning : Examensarbetet inleddes den 15:e januari 2013 på Tetra Pak packaging solutions AB i Lund. Mjölk är en produkt, som är särskilt ljuskänslig. För att skydda mjölk från ljus, kan dess förpackning innehålla aluminiumfolie. Det laminerade aluminiumfoliet ger en utmärkt ljusbarriär, men är dyrt och är inte ett förnybart material. LÄS MER
5. ”Mejerikategorin är ju inte världens sexigaste” : En kvalitativ studie om visuell differentiering av mjölkförpackningar
Kandidat-uppsats, Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Inom marknadskommunikation har förpackningen blivit ett allt mer etablerat och viktigt verktyg för att marknadsföra en produkt. Genom olika visuella attribut berättar en förpackning vad den innehåller och ska locka konsumenten till köp. LÄS MER