Sökning: "mjuka variabler"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden mjuka variabler.

  1. 1. Hur tas kultur, humankapital och strategi i beaktning vid lyckade företagsförvärv? : En studie på företag verksamma inom IT-konsultbranschen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emelie Berg; Elin Voksepp; [2023]
    Nyckelord :Företagsförvärv; kultur; humankapital; strategi; styrning; integration;

    Sammanfattning : Företagsförvärv är en vanligt förekommande tillväxtstrategi och 2021 var ett rekordår sett till antal genomförda företagsförvärv i världen. Samtidigt är det endast mellan 10-30% av alla genomförda förvärv som lyckas. LÄS MER

  2. 2. Hur påverkar emotionella faktorer konsumenters relationsskapande? : En kvantitativ studie om sportvarumärken

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Nils Ljungdahl; Filip Djuric; Max Claesson; [2023]
    Nyckelord :Brand Loyalty; Brand Love; Emotional attachment; Functionality; Self-concept connection; Long term relationship; Varumärkeslojalitet; Varumärkeskärlek; Emotionell anknytning; Funktionalitet; Självuppfattning; Långvarig relation;

    Sammanfattning : Syfte: Att skapa lojala kunder i dagens samhälle har blivit allt mer komplext till följd av e-handelns framfart. Relationen mellan konsument och varumärke var förr fokuserad vid pris och kvalitet. På senare tid visar studier att området kring långvariga relationer är komplexare än så. LÄS MER

  3. 3. Välkommen ombord : En sambandsanalys mellan onboarding och nyanställdas känsla av tillhörighet

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Avdelningen för arbetsliv

    Författare :Filippa Rise; Mimmi Svedin; [2021]
    Nyckelord :Onboarding; Insider; Introduktion; Tillhörighet; Nöjdhet; Nyanställda;

    Sammanfattning : För att nya medarbetare ska få så bra förutsättningar som möjligt då de kommer till en ny arbetsplats så har arbetsgivaren en skyldighet enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS 2001:1) att genomföra en introduktion - även kallad onboarding. En onboardingprocess handlar om att på ett effektivt sätt slussa in nyanställda i verksamheten tills dess att de levererar sin fulla kapacitet. LÄS MER

  4. 4. Prestationsmätning av servicekvalitet vid digitala möten : En kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Daniel Gustafsson; AnnaKarin Larsson; [2019]
    Nyckelord :prestationsmätning; servicekvalitet; servicekvalitetens dimensioner; digitala möten; kvalitetssäkring;

    Sammanfattning : Titel: Prestationsmätning av servicekvalitet vid digitala möten: En kvalitativ studie Nivå: C-uppsats i ämnet företagsekonomi Författare: Daniel Gustafsson och AnnaKarin Larsson Handledare: Tomas Källquist och Pär Villhelmson Datum: Januari, 2019 Syfte: Syftet med denna studie är att öka förståelsen för hur prestationsmätning som styrinstrument kan användas för att kvalitetssäkra servicekvaliteten som tillhandahålls vid digitala möten. Metod: Studien utgår från den hermeneutiska forskningstraditionen och en världsbild utifrån det socialkonstruktivistiska synsättet med ett aktörsperspektiv. LÄS MER

  5. 5. Forecasting commodity futures using Principal Component Analysis and Copula

    Master-uppsats, Lunds universitet/Matematisk statistik

    Författare :Martin Jacobsson; [2015]
    Nyckelord :PCA; Copula; Mean-reversion; Momentum; Elliptical copulas; Maximum Likelihood; Cramer-von Mises; Sharpe Ratio.; Mathematics and Statistics;

    Sammanfattning : The ever ongoing battle to beat the market is in this thesis fought with the help of mathematics with a way to reduce the information to its core. It is called PCA, Principal Component Analysis. This is used to build a model of future commodity prices. LÄS MER