Sökning: "mobbad barn i skolan"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden mobbad barn i skolan.
1. Musik, en överlevnadsstrategi för svarta kroppar
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musikSammanfattning : I åttonde klass gjorde vi en studieresa på Lindhagaskolan till Polen. Jag kommer inte ihåg så mycket av koncentrationslägren, utan mer några incidenter varav en, när en gumma kom fram och gapade ivrigt “picture picture”. Hon ställde sina två barn bredvid mig och började knäppa kort. LÄS MER
2. Ingen är värd att bli utsatt : En intervjustudie om mobbning i fritidshem
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Mobbning är ett systematiskt maktmissbruk bland en eller flera personer. Mobbning har alltid funnits och kommer förmodligen alltid att finnas även om det finns metoder att förebygga mobbningen. LÄS MER
3. Kränkande behandling i skolan. En analys av skolans ansvar att skydda sina elever från varandra.
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Uppsatsen behandlar det intressanta och högaktuella problemet med kränkningar och trakasserier inom grundskolan och den skyldighet som skolans personal och huvudmannen har för att åtgärda dessa. I Sverige omfattas alla unga i grundskoleåldern av skolplikt. LÄS MER
4. Vem ska trösta Knyttet...och vem ska Knyttet stämma?!
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : ‘Bullying’ as a term first appeared in Sweden in the 1960s, and was not considered being a social problem until the 1980s. The perhaps most widespread definition of the term bullying is defined by the Norwegian researcher Dan Olweus: "A person is bullied when he or she has, repeatedly and over time become a victim of negative actions from one or more persons (. LÄS MER
5. Mobbning ur Elevens perspektiv : Hur elever i år 3 uppfattar begreppet mobbning
Kandidat-uppsats, Institutionen för barn- och ungdomsvetenskapSammanfattning : Denna uppsats behandlar hur elever i år 3 uppfattar begreppet mobbning. Vi har med hjälp av boksamtal som metod intervjuat 42 elever i två klasser i en skola norr om Stockholm. Boksamtalen genomfördes parallellt i de båda klasserna i totalt 8 grupper om 4-6 elever. LÄS MER