Sökning: "mobbing personal"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden mobbing personal.

  1. 1. Sjuksköterskors upplevelse av tillfredsställelse och välbefinnande i arbetet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Helen Dimberg; Camilla Sangsta; [2019]
    Nyckelord :nurse; work satisfaction; well-being; leadership; experience; participation; work environment; sjuksköterska; arbetstillfredsställelse; välbefinnande; ledarskap; upplevelse; delaktighet; arbetsmiljö;

    Sammanfattning : Arbetsmiljön för sjuksköterskor omfattar den omgivning de har kring sig i arbetet, både ur ett fysiskt och ett psykologiskt perspektiv och är en viktig faktor för den anställdes upplevelse av arbetstillfredsställelse. Då bristen på sjuksköterskor är stor globalt, vilket påverkar patienters tillgänglighet till vård, behöver man se över arbetsmiljön för att behålla sjuksköterskor aktiva inom professionen. LÄS MER

  2. 2. De utsattas erfarenheter av mobbning i arbetslivet

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Afutu Ramadan; [2019]
    Nyckelord :mobbing experiencesDe utsattas erfarenheter av mobbning i arbetslivet Afutu Ramadan Mobbning eller kränkande särbehandling är en företeelse som reflekterar hur den psykosociala arbetsmiljön på arbetsplatser uppfattas av medarbetarna. Den psykosociala arbetsmiljön kan generera trivsel och gemenskap eller konflikter och utanförskap. Syfte med studien var att undersöka mobbning på olika arbetsplatser i Sverige; med fokus på stöd; hjälp och eventuella motverkande insatser; samt uppfattning om hur mobbning påverkar hälsan och välbefinnandet. Nio respondenter med olika yrken och från olika delar av Sverige intervjuades. Studiens resultat visade brister i stöd till de utsatta vilket berodde mest på passivt ledarskap; svag gruppdynamik; hög arbetsbelastning och orättvis arbetsfördelning samt brister i förebyggande insatser. Resultaten visade också att de utsatta upplevde påverkan på deras psykiska och fysiska hälsa samt på deras tillvaro. Studien visar att mobbning och kränkande särbehandling existerar i det svenska arbetslivet oavsett individernas yrkeserfarenhet; social; kulturell eller etnisk bakgrund. Keywords: organization grounds; personal grounds; bystanders; mobbing experiences;

    Sammanfattning : De utsattas erfarenheter av mobbning i arbetslivetMobbning eller kränkande särbehandling är en företeelse som reflekterar hur den psykosociala arbetsmiljön på arbetsplatser uppfattas av medarbetarna. Den psykosociala arbetsmiljön kan generera trivsel och gemenskap eller konflikter och utanförskap. LÄS MER

  3. 3. Livskvaliteten hos barn och ungdomar som lever med övervikt eller fetma : En litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för hälso- och vårdvetenskap

    Författare :Olivia Barth; Evelina Bäckström; [2019]
    Nyckelord :Overweight; Obesity; Child; Adolescent; Quality of Life; Övervikt; Fetma; Barn; Ungdomar; Livskvalitet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Övervikt och fetma bland barn och ungdomar är ett växande samhällsproblem då det ökar världen över och är en stor riskfaktor till att drabbas av många av de välfärdssjukdomarna som finns idag. Orsakerna till att drabbas av övervikt eller fetma är en blandning av levnadsvanor, genetiska-, sociala-, psykologiska- och kulturella faktorer. LÄS MER

  4. 4. ”Hela-skolan-ansats” mot mobbning och kränkningar – men fungerar det? En programteoretisk analys av en skolas praktiska tillämpning av Friendsprogrammet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Karolina Bjernefeldt Sjöstedt; Karin Prasertsri; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Friendsprogrammet är ett anti-mobbningsprogram utformat för att förebygga och motverka mobbning och kränkningar. Stiftelsen Friends lyfter i och med programmet att fenomenet mobbning drabbar omkring 60 000 elever om året och därför bör ses ett socialt problem. LÄS MER

  5. 5. Vad är meningen med konflikter? : Läroplansteoretisk textanalys av konfliktbegreppet i förskolans nationella styrdokument de senaste 30 åren

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ulrika Dienstbier; [2015]
    Nyckelord :innehållsanalys; läroplansteori; konflikt; meningserbjudande; konflikthantering; ramfaktorteori; socialisationsinnehåll; styrdokument; textanalys;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att kartlägga och analysera hur begreppet konflikt beskrivs i förskolans nationella styrdokument mellan åren 1985-2015 för att därigenom nyansera förskollärares och forskares förståelse av begreppet konflikt som politiskt innehåll. Metoden för att generera ett resultat och besvara arbetets första två frågeställningar är en läroplansteoretisk textanalys och för att besvara den tredje frågeställningen består metoden av en summativ innehållsanalys. LÄS MER