Sökning: "mobbning diskussion"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden mobbning diskussion.

  1. 1. Medierad mobbning : Åttondeklassares gestaltning av mobbning under medierade livsvillkor

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emil Vilgot Wallin; [2021]
    Nyckelord :medialisering; mobbning; noveller; pedagogik; sociala medier; kultursociologi;

    Sammanfattning : I denna uppsats presenteras en kultursociologisk analys av åttondeklassares noveller på temat medierad mobbning, ett begrepp som konstruerats i för studiens syfte: att undersöka mobbning under medierade livsvillkor för barn  och ungdomar. Mot bakgrunden av en tvärdisciplinär genomgång av psykologiska, pedagogiska, sociologiska och medie- och informationsvetenskapliga perspektiv och dess brister så föreslår detta arbete en utgångspunkt, tillika ett metodologiskt bidrag där elever själva får gestalta medierad mobbning genom novellförfattande, en socialpedagogisk approach som bygger på reflektioner kring den kvalitativa intervjun som metod, tillsammans med forskning som använder sig av reader-response. LÄS MER

  2. 2. Något man behöver acceptera : - En analys och diskussion av utbildningsfilmer om mobbning och deras användning i samhällskunskapsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Johan Nilsson Alsterbåge; [2021]
    Nyckelord :Mobbning; filmanalys; samhällskunskap; undervisning; grundskolan.;

    Sammanfattning : I inledningen till denna uppsats understryks det att mobbning är ett ofta förekommande problem ute i samhället och på våra skolor. Därför är det inte heller otänkbart att fenomenet skildras i filmer som skall lära grundskolelever om mobbning och på så sätt förebygga det. LÄS MER

  3. 3. ”Du kan inte fly från dig själv” – En analys av mobbning i Handbok för superhjältar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Johanna Henriksson; [2020]
    Nyckelord :Bilderbok; mobbning; superhjälte; offer; mobbare; miljö; analys; hermeneutik; tematisk;

    Sammanfattning : Uppsatsen syfte är att undersöka hur mobbning framställs i de två första delarna av serienHandbok för superhjältar. Frågeställningarna som svaras på är hur mobbning gestaltas samthur text och illustrationer samspelar. Arbetet avslutas med en diskussion kring böckernasdidaktiska användningsområde. LÄS MER

  4. 4. Sociala mediers eventuella inverkan på ungdomars hälsa och välbefinnande : En enkätstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Jennie Blomgren; Annie Rydberg; [2019]
    Nyckelord :sociala medier; ungdomar; hälsa; välbefinnande; cybermobbning; sjuksköterska;

    Sammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa klassas som en folkhälsosjukdom och det ses en ökning av psykisk ohälsa bland ungdomar. Användandet av sociala medier ökar drastiskt i vårt samhälle vilket resulterar i både positiva och negativa konsekvenser av ungdomars välbefinnande och hälsa. LÄS MER

  5. 5. Tryggare, gladare, friskare och smartare : En mix metod studie om psykisk hälsa i gymnasiet

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Leonard Jonsson Berglund; [2018]
    Nyckelord :Mental health; Secondary school students; Educational efforts; Psykisk hälsa; Gymnasieelever; Pedagogiska insatser;

    Sammanfattning : Mot bakgrunden av att ungdomar mår psykiskt allt sämre som hindrar skolarbete och vardagsliv var studiens syfte att göra en triangulering mellan vad som står i skoldokument om insatser för att förebygga, främja och stärka elevers psykiska hälsa och hur elever upplever sin psykiska hälsa för att kunna förbättra insatserna utifrån elevernas erfarenheter. Urvalsgruppen var gymnasieelever i årskurs 2-3. LÄS MER