Sökning: "mobbning i förskola"

Visar resultat 16 - 20 av 43 uppsatser innehållade orden mobbning i förskola.

  1. 16. Mobbning i förskolan : En studie om förskolepedagogers definitioner av begreppet mobbning

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Albert Gustafsson; [2014]
    Nyckelord :Bullying; Pre-school; Definition; Mobbning; Mobbing; Förskola; Definition;

    Sammanfattning : Bullying is something that is often times talked about in relation to school, in spite of that it's still something that is a very common problem. It is also rarely ever clearly defined, and is subject to a heap of different definitions. In order to prevent something, we must first understand it, and therefore define it. LÄS MER

  2. 17. "Om vi säger att mobbning inte förekommer i förskolan lurar vi oss  själva" : En intervjustudie om förskollärares föreställningar om barns maktrelationer och mobbning i förskolan

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Birgitta Larsson; Camilla Wahlgren; [2014]
    Nyckelord :mobbning; maktrelationer; kränkande behandling; förskola; förskollärare; strategier;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 18. Tidigt förebyggande arbete mot mobbning : En studie om pedagogers syn på hur förskolor arbetar förebyggande mot mobbning

    M1-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Isabell Turfors; [2014]
    Nyckelord :Preeschool; Bullying; Förskola; Mobbning och Förebygga mobbning;

    Sammanfattning : Den här studien utgår från syftet att studera pedagogernas syn på mobbning i förskolan samt hur förskolorna arbetar med att förebygga mobbning. Resultatet har visat att samtliga förskolor som deltagit i undersökningen arbetar med att förebygga mobbning. LÄS MER

  4. 19. Mobbning i förskolan : En kvalitativ intervjustudie om vad förskollärare har för uppfattningar om begreppet mobbning och hur de arbetar för att förebygga det

    M1-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Josefine Säll-Jonsson; Sofia Nordén; [2013]
    Nyckelord :exkludering; förskola; mobbning; utsatt; sociala problem;

    Sammanfattning : Syfte med denna undersökning var att ta reda på vad förskollärare hade för uppfattningar om begreppet mobbning i förskolan och hur de arbetar för att förebygga det. För att få svar på syfte och frågeställningar användes kvalitativa intervjuer där tankar och åsikter ligger i fokus. LÄS MER

  5. 20. Etik i förskolan : Lärarstuderandes upplevelser av kränkningar och förebyggande arbete

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Nathalie Salmijärvi; [2013]
    Nyckelord :Etik-moral-förskola-kränkningar-pedagogik;

    Sammanfattning : Uppsatsens utgångspunkt ligger i att ta reda på vad det finns för kränkningar i förskolan och hur dessa yttrar sig, samt att ta reda på hur pedagogerna i förskolan kan arbeta för att motverka detta. Skillnaden mellan begreppen kränkning, diskriminering och mobbning förklaras även. LÄS MER