Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 402 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. En kvalitativ intervjustudie om gymnasielärares hantering av mobbningssituationer

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Anwer Nori; Kolette Chammas; [2024]
    Nyckelord :Bullying; microsystem; teachers’ role; students; bullying interventions.;

    Sammanfattning : Mobbning är ett kränkningsproblem som sprider sig över skolor i hela världen, inklusive Sverige. Lärarens roll är väldigt essentiellt vid granskning av mobbningen. LÄS MER

  2. 2. Mobbing - I skolan och på nätet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Carl Mannhard; [2023-06-29]
    Nyckelord :Mobbning; nätmobbning; kränkning; offer; förövare;

    Sammanfattning : Mobbning är ett fenomen som funnits i väldigt lång tid och ett återkommande problem i just skolan där ungdomar interagerar dagligen med varandra. Av den anledningen är det särskilt viktigt för skolans lärare att förstå sig på hur mobbning uppstår, vilka juridiska skyldigheter de har och vilka verktyg som finns till hands för att upptäcka och motverka mobbning. LÄS MER

  3. 3. KiVa, en antimobbningsmodell : En studie om hur skolpersonal upplever att KiVas antimobbningsmodell fungerar i Sverige.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Madeleine Lönnström; Anna Sohlberg; [2023]
    Nyckelord :KiVa; antimobbningsmodell; mobbning;

    Sammanfattning : KiVa är en antimobbningsmodell som har blivit väldigt framgångsrik i Finland och har nu även implementerats i flera svenska skolor. Syftet i denna studie är att undersöka hur skolpersonalen upplever att användningen av KiVa modellen fungerar i Sverige. LÄS MER

  4. 4. Att berätta eller inte berätta om mobbning i skolan : Hur kön, social självtillit och auktoritativt lärarledarskap sammanhänger med mellanstadieelevers intention att berätta om egen utsatthet av mobbning för vuxna i skolan

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Psykologi

    Författare :Agnes Werner; Lina Bergqvist; [2023]
    Nyckelord :psykologi; socialpsykologi; mobbning; mobbning i skolan; social självtillit; auktoritativt lärarledarskap; berätta; hinder;

    Sammanfattning : Syftet med det aktuella examensarbetet var att undersöka hur kön, social självtillit och elevens uppfattning av lärarens auktoritativa ledarskap sammanhängde med mellanstadieelevers intention att berätta om utsatthet för mobbning för skolpersonal samt hur det sammanhängde med elevens upplevelse av hinder för att berätta om utsatthet för mobbning för skolpersonal. I studien deltog 370 mellanstadieelever (62. LÄS MER

  5. 5. Compassion fatigue bland lärare – reliabiliteten för en befintlig skala, dess samband med närliggande koncept samt kopplingen till benägenhet att agera vid mobbningssituationer i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Emma Madholm; Louise Nilsson; [2023]
    Nyckelord :compassion fatigue; lärare; mobbning; compassion fatigue inventory CFI ; psykometriska egenskaper; teacher; bullying; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate the psychometric properties of the Compassion Fatigue Inventory (CFI) as a tool for measuring compassion fatigue among teachers. We also examined whether the level of compassion fatigue could predict teachers' propensity to act in a bullying situation. LÄS MER