Sökning: "mobbning kuratorer"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden mobbning kuratorer.

  1. 1. ”Vi måste sätta och hålla i gränserna, det är jätteviktigt, förebyggande och främjande är det viktigaste” : En kvalitativ studie om elevhälsans förebyggande arbete samt pågående insatser mot mobbning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Sado Hassan; Hafsa Isse; [2023]
    Nyckelord :Bullying; school bullying; school policy; school counselors; school harassment; student care team; Mobbning; skolmobbning; handlingsplan; kränkning; elevhälsan;

    Sammanfattning : Mobbning är ett universellt fenomen som sker i olika miljöer i gruppsammanhang, bland annat på arbetsplatser och i skolor. Psykisk ohälsa ökar i takt med att mobbningen ökar, och kan ge livslånga effekter hos mobbningsoffret. Syftet med den här studien är att undersöka hur mobbning hanteras i svenska skolor. LÄS MER

  2. 2. Skolskjutningar & Skolattacker Mobbning & Marginalisering : En litteraturöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Christer Tigervall; [2022]
    Nyckelord :Categorization; Marginalization; Bullying; Scholl attacs; School shootings; SMART-method; Special pedagogy; Kategorisering; Marginalisering; Mobbning; Skolattacker; Skolskjutningar; SMART-metoden; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : Skolskjutningar eller andra skolattacker är tack och lov inte så vanliga i Sverige men då och då sker attacker, senast i Malmö i mars 2022. Det förväntade kunskapsbidrag som detta examensarbete är tänkt att bidra med är att presentera vad forskningsfältet säger om skolattacker runt om i världen mellan 1999–2021. LÄS MER

  3. 3. Att förhindra mobbning : en kvalitativ studie om skolkuratorers roll i att arbeta förebyggande mot kränkningar i skolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för socialt arbete och socialpedagogik

    Författare :Alex Lindström; [2020]
    Nyckelord :mobbning; kränkning;

    Sammanfattning : Mobbning är ett fenomen som förekommit under lång tid inom skolan. Barn som utsätts för mobbning kan komma att få långtgående effekter och leda till svåra men i vuxen ålder. Därför har skolan en skyldighet i att aktivt arbeta förebyggande mot mobbning och kränkningar i skolan samt att utreda händelser där elever blir kränkta. LÄS MER

  4. 4. Psykisk ohälsa bland skolelever ur ett normkritiskt perspektiv - En intervjustudie om kopplingen mellan normavvikelse och psykisk ohälsa bland skolelever

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Johan Odelstig; [2018]
    Nyckelord :Bullying; Mental unhealth; School students; Standard deviation; Interview; Equal treatment; Sexuality; Curator. Mobbning; Psykisk ohälsa; skolelever; Normavvikelse; intervju; likabehandling; sexualitet; kurator.; Science General; Social Sciences;

    Sammanfattning : Mental unhealthiness among school students in Swedish elementary schools has increased in recent years, which is not least seen by various reports and surveys. All schools have different approaches to their equal treatment work, focusing on making the students feel as comfortable as possible. LÄS MER

  5. 5. Elever med bristande förmåga till socialt samspel : Hur professionsutövare inom elevhälsan beskriver arbetet med och resonerar kring elevgruppen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Emma Malmquist; [2018]
    Nyckelord :mobbning; bristande förmåga till socialt samspel; samspelsproblematik; skolmisslyckande; specialpedagogik; elevhälsa; elevhälsoteam; specialpedagog; förebyggande elevhälsoarbete;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur representanter ur den samlade elevhälsan beskriver arbetet för elever med bristande förmåga till socialt samspel och den utsatthet som finns kring kränkningar, utanförskap och mobbning. De aktuella frågeställningar som ligger till grund är följande: Hur beskriver professionsutövare inom elevhälsan att de arbetar med elever med bristande förmåga till socialt samspel? Hur resonerar professionsutövare inom elevhälsan kring det förbyggande och åtgärdande arbetet för elever med bristande förmåga till socialt samspel? Vika insatser beskriver professionsutövare inom elevhälsan att de vidtar för elever med bristande förmåga till socialt samspel när mobbning och utanförskap är problembeskrivningen?    Föreliggande studie har utgått från en konstruktivistisk grundad teori med tydliga rötter i den symboliska interaktionismen. LÄS MER