Sökning: "mobbning lärare elever"

Visar resultat 1 - 5 av 118 uppsatser innehållade orden mobbning lärare elever.

  1. 1. "Fantomen har tusen ögon och tusen öron", det borde skolan också ha : Effektiva preventiva och behandlande insatser mot mobbning i skolmiljö

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Björn Bergstrand; Johan Jonasson; [2022]
    Nyckelord : Bullying ; Anti-bullying ; School ; Effect ; Program ;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka preventiva och behandlande effektiva insatser det finns för att motverka mobbning i skolmiljö. Redan under tidigt 70-tal började mobbning betraktas som ett socialt problem. Än idag är mobbning i svenska skolan ett återkommande problem där allt fler upplever att de är utsatta. LÄS MER

  2. 2. ”Jag är trött på skiten, var får mobbarna kraften ifrån?” : En kvalitativ studie om hur lärare och lärarstudenter uttrycker sig om nätmobbning och skolors arbete med det

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Minea Matero; Elisabeth Rettne; [2022]
    Nyckelord :mobbning; nätmobbning; lärare; lärarstudenter; diskursanalys;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur lärare och lärarstudenter uttrycker sig om nätmobbning och skolors arbete mot nätmobbning. Problemet är intressant då elever i låg- och mellanstadiet är aktiva på digitala enheter och i många fall även på sociala medier. LÄS MER

  3. 3. Vilka faktorer påverkar preventionsprogram mot mobbning i skolan? : En systematisk litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Kristina Hillman; [2022]
    Nyckelord :Bullying; program effectiveness; prevention program; elementary education; Mobbning; program effektivitet; preventionsprogram; grundskolan;

    Sammanfattning : Introduktion: Mobbning är ett av våra största folkhälsoproblem. Mobbning är något som påverkar inte bara barn i skolåldern utan kan även leda till psykisk ohälsa och ett riskbeteende hos vuxna vilka blivit utsatta för mobbning under uppväxten. LÄS MER

  4. 4. Hur skolmiljön påverkar delaktighet i skolaktiviteter hosbarn och ungdomar med cerebral pares - En litteraturöversikt.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Sara Al-Khaliliy; Johanna Brommesson Hultén; [2022]
    Nyckelord :Cerebral palsy; School environment; School activities; Participation; ​​ Accessibility; Inclusion; Adaption.; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Abstrakt Bakgrund: Cerebral pares (CP) är en permanent skada som utvecklas innan två års ålder som begränsar barnets funktions- och aktivitetsförmåga. Barn och ungdomar med CP i grund- och gymnasieskolor upplever att skolmiljön inte är anpassad efter deras särskilda behov. LÄS MER

  5. 5. Värdegrundsarbete i fritidshem : En kvalitativ studie om det förebyggande arbetet mot mobbning i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Fatimah Hindi; Felicia Kastner; [2022]
    Nyckelord :Kränkningar; mobbning; styrdokument; värdegrund; åtgärdsplan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa kunskap om fritidspersonalens definition avmobbning samt hur de arbetar för att förebygga mobbning. Studien baseras på åttasemistrukturerade intervjuer som genomförs individuellt. Alla respondenter harfritidshem som arbetsplats och representerar olika fritidshem. LÄS MER