Sökning: "mobbning skola metoder"
Visar resultat 11 - 15 av 29 uppsatser innehållade orden mobbning skola metoder.
11. Den nya skolkorridoren : En kvalitativ studie om preventivt arbete mot nätmobbning i skolan
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Denna studie ämnar utforska hur professionella som jobbar på svenska högstadieskolor definierar nätmobbning som fenomen och hur de jobbar preventivt emot det. På detta sätt kan potentiella utvecklingsområden upptäckas och utvärderas, där målet är att utveckla de metoder skolpersonalen jobbar med. LÄS MER
12. Ellis slår till igen : Ett antimobbningsmaterial för pedagoger inriktat mot förskoleklass till år 3
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna rapport beskriver processen vid framtagandet av ett högläsningsmaterial för pedagoger, inriktat mot årskurserna förskoleklass till år 3. Det är ett fristående antimobbningsmaterial som är tänkt att användas i förebyggande syfte mot kränkande behandling, diskriminering och mobbning. LÄS MER
13. Elevers perspektiv på mobbning och att arbeta förebyggande med mobbning
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Denna studie är av kvalitativ karaktär med en fenomenologisk ansats. Fyra elever har intervjuats, där tre utav dem har intervjuats tillsammans i fokusgrupp och en individuell intervju, för att undersöka deras erfarenheter av mobbning och förebyggande arbete med mobbning. LÄS MER
14. Konflikthantering i styrdokumenten
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Lärare, elever och övrig personal i skolans verksamhet stöter dagligen på konflikter på olika nivåer och mellanolika aktörer. Hur agerar lärare, rektor och annan personal på skolan då det uppstår konflikter på elevnivå? Mittsyfte med examensarbetet är att studera personer verksamma i skolan och deras användning av dokument ochmetoder som ligger till grund för skolors hantering av konflikter. LÄS MER
15. Mobbning från ett infrånperspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Denna uppsats är en kvalitativ studie med syfte att finna förståelse för hur en blivande lärare med erfarenhet av att bli mobbade ser på sitt framtida arbete med att motverka mobbning. Den förklarar också hur mobbningen har påverkat den blivande läraren i relation till sitt framtida yrke. Uppsatsen baseras på tre djupintervjuer. LÄS MER