Sökning: "mobbningssituationer i skolan"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden mobbningssituationer i skolan.
1. Compassion fatigue bland lärare – reliabiliteten för en befintlig skala, dess samband med närliggande koncept samt kopplingen till benägenhet att agera vid mobbningssituationer i skolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : The purpose of this study was to investigate the psychometric properties of the Compassion Fatigue Inventory (CFI) as a tool for measuring compassion fatigue among teachers. We also examined whether the level of compassion fatigue could predict teachers' propensity to act in a bullying situation. LÄS MER
2. Mobbning som begrepp och som fenomen : En kvalitativ studie av några ungdomars upplevelser och uppfattningar av mobbning
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Mobbning får inte äga rum i verksamheter som rättar sig efter skollagen. Antalet mobbade skolbarn har stigit kraftigt sedan 2018 och har fördubblats under det senaste decenniet. Denna kvalitativa studie fokuserade på att uppmärksamma ungdomars perspektiv på mobbning. LÄS MER
3. Elevers tillit till klasslärare och skolpersonal i mobbningssituationer : En kvantitativ studie om elevers tillit till klasslärare och skolpersonal när mobbning uppstår i skolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie är att se hur tilliten gestaltas mellan elever och klasslärare samt elever och övrig skolpersonal när mobbning uppstår. Jag vill få fördjupade kunskaper om tilliten mellan elever och klasslärare samt annan skolpersonal när en elev blir utsatt för mobbning, då tillitsfulla relationer mellan elever och vuxna är förebyggande mot mobbning. LÄS MER
4. En skola fri från verbal mobbning. En studie av gymnasieskolans specialpedagogers perspektiv om förebyggande arbete mot verbal mobbning.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Den här studien handlar om verbal mobbning i två gymnasieskolor. Mer precist beskrivs fyra specialpedagogers syn på det förebyggande arbetet som sker mot verbal mobbning. LÄS MER
5. Får jag vara med? –En analys av hur mobbning gestaltas i två bilderböcker
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Detta är en analys av hur mobbning gestaltas i två bilderböcker. Skolverket (2019) skriver att skolan ska se till att ingen människa blir utsatt för diskriminering, förtryck eller kränkande behandling och ett hjälpmedel läraren kan använda sig av i klassrummet för att förebygga mobbning är bilderboken (s.10). LÄS MER