Sökning: "mobila betaltjänster"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden mobila betaltjänster.

  1. 1. Svenska mikroföretagares upplevelse av mobila betalningar : Hur mobilanpassade är företagens betalningar i ett land där mobila betalningar är vanligare än kontantbetalning?

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Johanna Ewerbring; [2021]
    Nyckelord :Mobile payments; corporate payments; B2B payments; micro-enterprises; digitized payments; in-app payments.; Mobila betalningar; företagsbetalningar; B2B-betalningar; mikroföretag; digitaliserade betalningar; betalningar i app;

    Sammanfattning : Svenska folket gör allt fler mobila betalningar, (Riksbanken, 2020), men trotsbeteendeförändringen som privatperson tycks situationen för svenska företag vara enannan. Näringsdepartementet (2021) konstaterar att svenska företag är kvar i analogabetalningsprocesser, en tes The World Payment Report (2020) stämmer in i samtidigt somde konstaterar att digitaliserade affärsmodeller kring B2B-betalningar förutspås ha storutvecklingspotential. LÄS MER

  2. 2. Påverkande faktorer på designprocessen : En övergripande studie om faktorers påverkan vid utvecklingen av nya tjänster inom mobila betaltjänster

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medieteknik

    Författare :Emil Lindstedt; Emil Nynäs; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : In the socio-technical society, the demands of the user create opportunities for new services based on mobile devices. Services such as Swish and Samsung Pay contribute to new ways for both individuals but also companies to carry out simple mobile-based payments. LÄS MER

  3. 3. En studie som undersöker om mobila betaltjänster skapar ett skifte i svensk konsumtion: En fallstudie av den mobila betaltjänsten Swish, med inriktning på B2C-transaktioner

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Robin Larsson; Vilhelm Kjellsson; [2018]
    Nyckelord :konsumtion; konsumtionsmönster; swish; b2c; transaktioner; transactions; consumption; mobile payment services; mobile; payment services; means of payment; payment currency; shift in consumption; konsumtionsskifte;

    Sammanfattning : The study aims to examine the current phenomena where consumers in Sweden increasingly choose mobile payment services as a payment method instead of using cash or credit cards. The study wants to answer the question “how does the increasing use of mobile payment services affect the consumer/user’s consumption and why do we choose the software as a payment method?” The study explains the main functions and characteristics of the top four mobile payment services in Sweden, but applies a case study on the most popular mobile payment service: Swish. LÄS MER

  4. 4. Det kontantlösa samhällets påverkan på SME-företag : En studie om de olika betalsättens effekter

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för hälsa och samhälle

    Författare :Linus Andersson; Amanda Lindblom; [2017]
    Nyckelord :SME; små och medelstora företag; kontantlöst samhälle; effekter; påverkan; betaltjänster;

    Sammanfattning : Det skedde en stor utveckling mot ett kontantlöst samhälle i samband med tillkomsten av elektroniska och internetbaserade betalningsmedel i mitten av nittiotalet. De senaste åren har även mobila betalsätt vuxit fram. Effekten av denna utveckling bidrog till ett minskat behov av kontanter, vilket har påverkat företag. LÄS MER

  5. 5. Mobila betaltjänster och självserviceteknologier inom restaurangbranschen : En kvalitativ analys av det digitala beställningsmomentet i en snabbmatsrestaurang

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medieteknik

    Författare :Faya Shabou; Cecilia Assper; [2017]
    Nyckelord :Snabbmatsrestaurang; beställ- och betalapplikation; självservice; mobila betaltjänster; mobila betalningar; Max hamburgare; traditionellt kassasystem; expresskassa; digital försäljning;

    Sammanfattning : In today's society, people are constantly striving to find new technical solutions that facilitate and simplify their everyday life. Companies embrace these societal structures and constantly try to keep up with the development to make sure that the consumer circle is expanding and to get more people to buy their goods and use their services. LÄS MER