Sökning: "mobiltelefon i klassrummet"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden mobiltelefon i klassrummet.

  1. 1. Hjälper eller stjälper mobiltelefoner och datorer vid lärande av kemi? En klassrumsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :THOMAS HEDIN; [2023]
    Nyckelord :Chemistry; learning; computer; mobilephone; note-taking; handwritten; keyboard; mobile use; high school level; Kemi; lärande; dator; mobiltelefon; anteckna; handskriven; tangentbord; mobilanvändning; gymnasienivå;

    Sammanfattning : Datorer och mobiltelefonerna är idag allestädes närvarande i skolan och elever, lärare eller skolledning funderar sällan på hur detta påverkar lärandet. Den större delen av den tidigare forskningen visar att med ökad mobiltelefonanvändning kommer försämrade skolresultat. LÄS MER

  2. 2. Den taktfulla lärarens ideala klassrum - En kvalitativ studie av tre lärares syn på den goda lärmiljöns didaktiska grundpelare.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Sandra Björnåsen; [2019-07-01]
    Nyckelord :Allmändidaktik; disciplinering; pedagogisk takt; bemötande; klassrumsklimat;

    Sammanfattning : Allmän didaktik är den vetenskap som läraren behöver för att kunna undervisa – Johann Friedrich Herbart (1976) Så skrev Herbart år 1806 enligt von Oettingen (2018). Allmändidaktiken sträcker sig långt till- baka och redan för över 200 år sedan kunde Herbart se att lärare behöver allmändidaktisk kunskap för att lyckas med sin undervisning. LÄS MER

  3. 3. Visualizing time-on-task in second language learning : A case study

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Gustav Bergman; [2019]
    Nyckelord :second language learning; engagement; motivation; time-on-task; learning analytics; mobile learningsecond language learning; engagement; motivation; time-on-task; learning analytics; mobile learning;

    Sammanfattning : With globally increased migration and mobility between countries, it has become critical for many people to learn to speak a second language. The focus of this study is on adult migrant language learners that are learning a second language of the host country on the side of their working life. LÄS MER

  4. 4. Adekvat digital kompetens - hjälpt eller stjälpt av mobiltelefonen?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Jonna Carlson; Amanda Olsson; [2019]
    Nyckelord :digitalisering; digital kompetens; nationell digitaliseringsstrategi för skolväsendet; mobilanvändning; mobilförbud; mobiltelefon;

    Sammanfattning : Mobiltelefonen är viktig på individ- och systemnivå men mobiltelefonens roll i skolans värld är inte lika självklar enligt samhällsdebatten och svensk politik. Digitalisering genomsyrar däremot både samhället och skolan vilket visar sig i olika digitaliseringsstrategier med digital kompetens som en gemensam nämnare. LÄS MER

  5. 5. Mobiltelefonen i klassrummet : Hur uppfattas den av spansklärarna?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elisabet Persson; [2015]
    Nyckelord :Mobiltelefon; Spansklärare; Fenomenografi; Kampfrågor;

    Sammanfattning : Syftet med den förestående studien är att undersöka sex spansklärares uppfattningar av elevers användning av mobiltelefoner i klassrummet. För att ta reda på detta har kvalitativa samtalsintervjuer med fenomenografisk ansats genomförts med sex verksamma spansklärare. LÄS MER