Sökning: "mode ekonomi"

Visar resultat 16 - 20 av 232 uppsatser innehållade orden mode ekonomi.

  1. 16. Digital visualisering av produktprover inom modeindustrin : En jämförelse av ett simuleringsbaserat och ett konventionellt tillvägagångssätt vid framtagning av textila produktprov

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Samuel Prabert; Hugo Henningsson; [2023]
    Nyckelord :Knitting; Shima Seiki SDS-ONE APEX4 system; Simulation; Sampling; Supply Chain; Virtual design; 3D; Fashion; Garment; Apparel; Trikå; Shima Seiki SDS-ONE APEX4 system; Simulering; Produktprov; Textil värdekedja; Virtuell design; 3D; Mode;

    Sammanfattning : Vid utvecklingen av nya produkter kan det vara utmanande att etablera en effektiv kommunikation mellan de olika intressenterna som är involverade i framtagningen av produktprover. Många parter med skilda erfarenheter är inblandade i processen och gör olika tolkningar av en plaggskiss. LÄS MER

  2. 17. Travel behavior of mountain bikers: : A case study on sustainable transportation choices

    Master-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Henk Högemann; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bearing in mind that the car as a mode of transportation is responsible for more than one third of all tourism-related emissions worldwide and that a growing number of destinations offer mountain biking as nature-based tourism product, it becomes relevant to investigate mountain bikers with regarding their travel behavior. Therefore, the aim of this master thesis is to understand the transportation mode choice behavior of mountain bike (MTB) tourists when engaging in mountain bike specific vacation. LÄS MER

  3. 18. Allting är bara tyg vi sätter på oss

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Melissa Abargil; Nicolina Gospic; Ida Carlsson; [2023]
    Nyckelord :Gender-neutral fashion; advertising; marketing; gender; perceptions; consumer behavior; communication; Könsneutralt mode; reklam; marknadsföring; genus; uppfattningar; konsumentbeteende; kommunikation;

    Sammanfattning : I takt med det ökade intresset för könsneutralt mode har allt fler företag inkluderat könsneutrala modekollektioner i sina sortiment. Trots dessa framsteg visar modemarknaden fortfarande tydliga tecken på att vara präglad av könsbinaritet och traditionella könsnormer. LÄS MER

  4. 19. Strikta returpolicyers påverkan på konsumenters köpvilja

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Claudia Inal; Mario Gabrail; [2023]
    Nyckelord :Strict return policy; lenient return policy; willingness to buy; customer loyalty; post purchase behavior; Strikt returpolicy; liberal returpolicy; köpvilja; kundlojalitet; efterköpsbeteende;

    Sammanfattning : Returer är ett problem i den växande e-handelskonsumtionen av mode och shopping online har gjort det mycket lättare för konsumenter att konsumera. Ändå glöms returprocessen ofta bort på grund av bekvämligheten som är online shopping. LÄS MER

  5. 20. The barriers of circular public procurement for ICTs

    Master-uppsats, Lunds universitet/Centrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC)

    Författare :Laila Adelson; [2023]
    Nyckelord :circularity; circular economy; circular public procurement; ICT; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : The EU procured for roughly 202000 MEUR (14% of the EU GDP) during 2021 in the public sector. The majority of these contracts are traditional, linear business model purchases. LÄS MER