Sökning: "mode förr"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden mode förr.
1. Konsten att bära grönt : En kvalitativ studie om konsumenters köpbeteende inom hållbart mode
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : I Sverige konsumerar och lever vi som att vi har fyra jordklot till vårt förfogande. Hållbarhet är ett ämne vars relevans aldrig varit större än vad det är idag, där tyvärr alltför många tenderar att utesluta detta hållbarhetstänk. LÄS MER
2. Fast Fashion-konsumentens attityd till hållbart mode
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen TextilhögskolanSammanfattning : Ekologiskt, närodlat, kravmärkt och återvinningsbart – kärt barn har många namn och aldrig förr har vi konsumenter varit så medvetna om just den miljömässiga och hälsomässiga aspekten som vi är idag. Man kan verkligen kalla det en ny trend. LÄS MER
3. Kvinnor njuter, män jagar -Myt eller sanning?
M1-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen TextilhögskolanSammanfattning : Idag riktar många butiker in sig på sina kvinnliga kunder. De är väl omtalat hur kvinnor handlar och att de ser shopping som ett nöje. Butikerna sätter upp erbjudande för att locka kvinnor att handla mer och göra dem tillfredsställda; då kommer de tillbaka igen. LÄS MER
4. Var det bättre förr? : En undersökning om den svenska modejournalistikens utveckling 1921-2011
Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation, medier och itSammanfattning : Hur har modejournalistiken sett ut och utvecklats sedan 1921 till nutid? Denna uppsats undersöker det genom att analysera artiklar ur Idun och Husmodern från 1921, 1955, samt deras respektive slutnummer – Idun 1963 och Husmodern 1988. Idun och Husmodern kan ses som föregångare till dagens tidningar med modeinnehåll och därför görs även en jämförelse med två av dagens största modetidningar – Damernas Värld och Femina. LÄS MER
5. Hur skapas en trend : En kreativ process eller en konsekvens av en ekonomisk strategisk drivkraft
M1-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen TextilhögskolanSammanfattning : Syfte: Den textila klädmarknaden har under senare år expanderat ochidag har mode en helt annan betydelse än vad det tidigare haft.Trender kommer och går allt snabbare och det blir allt viktigareför konsumenten och därmed företagen att följa med i rådandetrender. LÄS MER