Sökning: "mode förr"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden mode förr.

  1. 1. Konsten att bära grönt : En kvalitativ studie om konsumenters köpbeteende inom hållbart mode

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Olivia Ederlöv; Julia Pettersson; [2020]
    Nyckelord :Hållbarhet; Hållbart mode; Konsumentbeteende;

    Sammanfattning : I Sverige konsumerar och lever vi som att vi har fyra jordklot till vårt förfogande. Hållbarhet är ett ämne vars relevans aldrig varit större än vad det är idag, där tyvärr alltför många tenderar att utesluta detta hållbarhetstänk. LÄS MER

  2. 2. Fast Fashion-konsumentens attityd till hållbart mode

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

    Författare :Linnéa Bergström; Anderas Weinås; [2013]
    Nyckelord :fastfashion; köpbeteende; återvinningsbart; återvinningsbart; attityder; hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Ekologiskt, närodlat, kravmärkt och återvinningsbart – kärt barn har många namn och aldrig förr har vi konsumenter varit så medvetna om just den miljömässiga och hälsomässiga aspekten som vi är idag. Man kan verkligen kalla det en ny trend. LÄS MER

  3. 3. Kvinnor njuter, män jagar -Myt eller sanning?

    M1-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

    Författare :Sofia Gustafsson; Madeleine Sjöberg; [2012]
    Nyckelord :shoppingbeteende; mode; shopping behavior; consumer behavior; male; female; differences; similarities; fashion; konsumentbeteende; manligt; kvinnligt; likheter; skillnader;

    Sammanfattning : Idag riktar många butiker in sig på sina kvinnliga kunder. De är väl omtalat hur kvinnor handlar och att de ser shopping som ett nöje. Butikerna sätter upp erbjudande för att locka kvinnor att handla mer och göra dem tillfredsställda; då kommer de tillbaka igen. LÄS MER

  4. 4. Var det bättre förr? : En undersökning om den svenska modejournalistikens utveckling 1921-2011

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation, medier och it

    Författare :Louise Alvarsson; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Hur har modejournalistiken sett ut och utvecklats sedan 1921 till nutid? Denna uppsats undersöker det genom att analysera artiklar ur Idun och Husmodern från 1921, 1955, samt deras respektive slutnummer – Idun 1963 och Husmodern 1988. Idun och  Husmodern kan ses som föregångare till dagens tidningar med modeinnehåll och därför görs även en jämförelse med två av dagens största modetidningar – Damernas Värld och Femina. LÄS MER

  5. 5. Hur skapas en trend : En kreativ process eller en konsekvens av en ekonomisk strategisk drivkraft

    M1-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

    Författare :WILEN LINDA; ALSÉN LINN; [2011]
    Nyckelord :mode; trend; fashion; trendspaning;

    Sammanfattning : Syfte: Den textila klädmarknaden har under senare år expanderat ochidag har mode en helt annan betydelse än vad det tidigare haft.Trender kommer och går allt snabbare och det blir allt viktigareför konsumenten och därmed företagen att följa med i rådandetrender. LÄS MER