Sökning: "mode kapital"
Visar resultat 16 - 20 av 21 uppsatser innehållade orden mode kapital.
16. Kommunikation av managementinnovationer i årsredovisningar -Är mode en drivkraft?
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Bakgrund och problem: Spridningen av managementinnovationer har studerats flitigt både från ett utbuds-‐ och efterfrågeperspektiv. Undersökningar har visat att dessa innovationer är modesubjekt och har en klockformad livscykel. LÄS MER
17. STREETSTYLE - BILDER I ETT NYTT MEDIUM : En kvalitativ undersökning av streetstyle-bloggarna The Sartorialist och JAK&JIL
Kandidat-uppsats, Konstvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur streetstyle-bilder förhåller sig till sin visuella kultur i det nya bloggmediet genom att besvara följande frågor: ”Hur möter betraktaren dessa bilder?”, ”Vilka omständigheter finns kring fotografens bildskapande?”, ”Hur förhåller sig bilderna till sin visuella kontext” samt ”Hur påverkas genren streetstyle-bilder till den nya bloggkontexten?”. Uppsatsen har en performativ utgångspunkt och hör hemma på området visuella kulturstudier. LÄS MER
18. Förbättrad styrning och kontroll med MPS-system? En studie av tre legotillverkare
Kandidat-uppsats, Akademin för hållbar samhälls- och teknikutvecklingSammanfattning : MPS-system syftar till att öka intäkterna, minska kostnaderna och frigöra kapital genom ökad leveransservice, flexibilitet och reducerade kostnader för lagerhållning, administration och transporter. Implementeringen av ett datoriserat MPS-system ska leda till förbättringar, kostnadsbesparingar och i överlag bara positiva förändringar hos tillverkande företag enligt litteraturen. LÄS MER
19. "The Bold and the Beautiful" : en studie om den svenska modejournalistiken och dess utmanare
Master-uppsats, Institutionen för studier av samhällsutveckling och kulturSammanfattning : Den här uppsatsen ska främst ses om en fältbeskrivning av en del av den svenska modebloggosfären som de senaste åren har etablerat sig som en ny aktör i rapporteringen kring mode. Vad betyder detta för modejournalistiken och kan man se modebloggandet som en ny karriärväg in till modejournalistiken? Med hjälp av Pierre Bourdieu och Erving Goffman teorier om kapital och personliga fasader vill jag påvisa hur modejournalistiken och modebloggandet skiljer sig ifrån- och liknar varandra samt hur förflyttningarna inom modebloggosfären ter sig. LÄS MER
20. Strategic alliances in the dairy industry : with special reference to Arla Foods
L3-uppsats, SLU/Dept. of EconomicsSammanfattning : European dairy firms face intensified competition and continuously new challenges raised by a more dynamic business environment. Many important market players affect the dairy business environment; retailers are subject to structural changes as they are internationalizing and consolidating, food service is a fast growing sector, consumer demand is shifting and changes in the agricultural policy will influence future strategies. LÄS MER