Sökning: "mode makt"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden mode makt.

  1. 1. #SHEINHAUL – Klimathotets sämsta vän? : en analys av unga kvinnors konsumtionsvanor utifrån Instagram-hashtaggen #SHEINHAUL

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Tindra Ekroll Heurlin; Ida Ottosson; [2022]
    Nyckelord :Instagram; Fast Fashion; #SHEINHAUL; Identitet; Bourdieu.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Scrollandet på medieplattformen Instagram är numera en vardaglig rutin för många unga kvinnor. Plattformen har kommit att bli en viktig plats för bland annat stora fast fashion-företag att marknadsföra sig på. LÄS MER

  2. 2. "Omöjliga kroppar”: : En diffraktion mellan ett konstpedagogiskt studiematerial och posthumanistisk teori.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Hanna Ruijsenaars; [2020]
    Nyckelord :Bildpedagogik; Konstpedagogik; Nationalmuseum; Intersektionalitet; Diffraktion; Posthumanism; Nymaterialism; Hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Denna undersökning angriper Nationalmuseums skolmaterial ”Omöjliga kroppar – om skönhet, mode och genus” utifrån ett posthumanistiskt/ nymaterialistiskt perspektiv. Genom analysmetoden diffraktion identifierar jag hur dessa perspektiv skulle kunna ges utrymme i detta material. LÄS MER

  3. 3. "I've been guilty of provocation but it's also just common sense marketing" : En studie av framställningen av genus och sexualitet inom reklamkampanjer i form av modefotografi

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Tova Tedengren Brenner; Jesper Pastrana; [2019]
    Nyckelord :mode; modefotografi; modereklam; objektifiering; sexualisering; makt; våld mot kvinnor; multimodalitet; semiotik; myter; den manliga blicken; femininitet; maskulinitet; representation; agens; kön; genus; sexualitet; konst; Tom Ford; Gucci; Mario Testino;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to analyze the portrayal of gender and sexuality within fashion photography through a representational study of men and women in select Gucci fashion campaigns, Fall/Winter 1996 and Spring/Summer 2003. In doing so we also find specifics as to how artistic expression can manifest itself in the form of sexist advertising, this being through the sexualisation of fashion photography. LÄS MER

  4. 4. Hur manligt är Magazine Café? : En kvalitativ studie om hur Café presenterar manligheten för läsarna

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Centrum för lärande, kultur och samhälle (CLKS)

    Författare :Egzon Mazreku; [2018]
    Nyckelord :Genus; hegemonisk maskulinitet; identitet; kommunikation; kroppen; Magazine Café; manlighet; metrosexualitet; omslag.;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att visa hur manligheten presenteras via livsstilsmagasinet Magazine Cafés omslag. Resultat/analys-delen är uppdelat efter frågeställningarna; ”Vilka män täckte Cafés omslag 2017? (Personer inom media, mode och design, nöje och sport)” samt ”Hur konstruerar Café mannen för sina läsare/målgrupp via omslaget?”. LÄS MER

  5. 5. Vad är äkta mode på gatorna? : En semiotisk bildanalys av maktstrukturer inom street style fashion photography

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Therese Granström; [2018]
    Nyckelord :Street Style Fashion Photography; Semiotik; Mode; Instagram; Influensers; Pierre Bourdieu; Roland Barthes;

    Sammanfattning : Idén om fotografigenren street style fashion photography är att den visar upp den vanliga människan, i vanliga kläder i en vardaglig kontext. Idén bakom fotografiet i sig går i samma linje om att visa upp det äkta, och i liknande stil skapades de sociala medieplattformen Instagram – för att publicera äkta bilder ”on-the-go”. LÄS MER