Sökning: "mode mannen"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden mode mannen.

  1. 1. Den ständigt förändrade mannen : En semiotisk analys av maskulinitet i Volts och Dressmans reklambiler på Instagram

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Simon Nyman; Oliver Gustafsson; [2021]
    Nyckelord :reklam; maskulinitet; norm; genus; hegemoni; stereotyp; semiotik; identitet;

    Sammanfattning : Följande studie är en undersökning kring hur modeföretagen Volt och Dressmann framställer maskulinitet i sina inlägg på sociala medier-plattformen Instagram, samt hur denna maskulinitet möjligen förstärks beroende på vilken generation som är målgrupp för företaget. Dressmann och Volt är två av de ledande modeföretagen när det kommer till manligt mode i Sverige, dock har båda företagen inte samma målgrupp, då Volt lockar yngre män samtidigt som Dressmann anpassar sitt mode till främst medelålders män och även äldre än så. LÄS MER

  2. 2. Efficient social media marketing for sustainable fashion companies : Increasing interest and engagement on Instagram among millennial males by appealing to their values.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Natalia Lilja; [2019]
    Nyckelord :Sustainable fashion; Social media marketing; millennial male; marketing; Instagram content for marketing; Hållbart mode; Sociala media marknadsföring; Millenium mannen; Marknadsföring; Instagram innehåll för marknadsföringssyfte;

    Sammanfattning : Purpose: The purpose of this paper is to identify how social media, specifically Instagram can be used to encourage interest among the millennial male for sustainable fashion products. The study contributes to give marketing insights and a broader understanding of the millennial male’s online behaviour, so that fashion companies within the sustainable sector of the industry can benefit from these when broadening their target market. LÄS MER

  3. 3. Hur manligt är Magazine Café? : En kvalitativ studie om hur Café presenterar manligheten för läsarna

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Centrum för lärande, kultur och samhälle (CLKS)

    Författare :Egzon Mazreku; [2018]
    Nyckelord :Genus; hegemonisk maskulinitet; identitet; kommunikation; kroppen; Magazine Café; manlighet; metrosexualitet; omslag.;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att visa hur manligheten presenteras via livsstilsmagasinet Magazine Cafés omslag. Resultat/analys-delen är uppdelat efter frågeställningarna; ”Vilka män täckte Cafés omslag 2017? (Personer inom media, mode och design, nöje och sport)” samt ”Hur konstruerar Café mannen för sina läsare/målgrupp via omslaget?”. LÄS MER

  4. 4. Spornosexualitet : Män, maskulinitet och den manliga kroppen

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier

    Författare :Johan Sammelin; [2015]
    Nyckelord :sociology; masculinity; metrosexuality; spornosexuality; gender; embodiment; body; sport; pornography
; sociologi; maskulinitet; metrosexualitet; spornosexualitet; genus; förkroppsligande; kroppen; sport; pornografi;

    Sammanfattning : During the last decade of the twentieth century both ’manhood’ and gender studies seems to have undergone changes. With the field of masculinity and the critical studies of men, added as ’subsections’ of broader gender studies, new knowledge has been produced to better grasp the production of gender and power relations of patriarchy. LÄS MER

  5. 5. Kvinnor njuter, män jagar -Myt eller sanning?

    M1-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

    Författare :Sofia Gustafsson; Madeleine Sjöberg; [2012]
    Nyckelord :shoppingbeteende; mode; shopping behavior; consumer behavior; male; female; differences; similarities; fashion; konsumentbeteende; manligt; kvinnligt; likheter; skillnader;

    Sammanfattning : Idag riktar många butiker in sig på sina kvinnliga kunder. De är väl omtalat hur kvinnor handlar och att de ser shopping som ett nöje. Butikerna sätter upp erbjudande för att locka kvinnor att handla mer och göra dem tillfredsställda; då kommer de tillbaka igen. LÄS MER