Sökning: "mode och trender"

Visar resultat 11 - 15 av 54 uppsatser innehållade orden mode och trender.

  1. 11. Vad förmedlar lyxvarumärken i sina hållbarhetsrapporter? : En kvalitativstudie om CSR i lyxindustrin

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Sara Kjellén; Sara Bagger; [2021]
    Nyckelord :Luxury companies; luxury industry; CSR; communication; sustainability reporting; content analysis; GRI; Carroll s pyramid; qualitative study; Lyxkoncerner; lyxindustrin; CSR; kommunikation; hållbarhetsrapportering; innehållsanalys; GRI; Carrolls pyramid; kvalitativ studie;

    Sammanfattning : Det har blivit alltmer vanligt att företag upprättar en hållbarhetsrapport och något som förväntas av intressenterna. Det krävs att företag tar ett ansvar för att samhället ska kunna drivas mot en hållbar framtid. Företag kan inte bara tänka på sitt ekonomiska ansvar utan även på sitt miljömässiga och sociala ansvar. LÄS MER

  2. 12. Study of the Resistive Switching Mechanism in Novel Ultra-thin Organic-inorganic Dielectric-based RRAM through Electrical Observations

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Alba Maria Martinez Garcia; [2021]
    Nyckelord :Resistive random-access memory RRAM ; flexible electronics; organic-inorganic hybrid dielectric; dual-mode conducting filament; electrical programming; Resistivt slumpmässigt åtkomstminne RRAM ; flexibel elektronik; organisk-oorganisk hybrid dielektrikum; dubbelt läge ledande glödtråd; elektrisk programmering;

    Sammanfattning : The promising role resistive random-access memory (RRAM) plays in the imminent reality of wearable electronics calls for a new, updated physical model of their operating mechanism. Their high applicability as the next-generation flexible non-volatile memory (NVM) devices has promoted the recent emergence of a novel ultra-thin (< 5nm) organic/inorganic hybrid dielectric RRAM. LÄS MER

  3. 13. A Review of Artificial Intelligence used in Assortment Planning : A Suggested Approach Applied in the Fast Fashion Industry

    Master-uppsats, KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.)

    Författare :Alexandra Kosovic; Jeanna Peebo; [2021]
    Nyckelord :Fast fashion; supply chain management; category sales planning; assortment planning; artificial intelligence; supply chain analytics; Snabbt mode; försörjningskedja; kategoristyrning; sortimentsplanering; artificiell intelligens; supply chain analytics;

    Sammanfattning : The short life cycles and highly variable demand in the fast fashion market causes various challenges in a retailer’s supply chain management processes. The essential task at hand is to provide the right product, at the right time, and at the right place. LÄS MER

  4. 14. Konsten att bära grönt : En kvalitativ studie om konsumenters köpbeteende inom hållbart mode

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Olivia Ederlöv; Julia Pettersson; [2020]
    Nyckelord :Hållbarhet; Hållbart mode; Konsumentbeteende;

    Sammanfattning : I Sverige konsumerar och lever vi som att vi har fyra jordklot till vårt förfogande. Hållbarhet är ett ämne vars relevans aldrig varit större än vad det är idag, där tyvärr alltför många tenderar att utesluta detta hållbarhetstänk. LÄS MER

  5. 15. Ekoprenörskap : ett sätt att skapa värde för kunder

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Vilma Reponen; Madelene Wahlund; [2020]
    Nyckelord :affärsmodell​; ​ekoprenörskap​; ​fast fashion​; ​hållbarhet​; ​kundvärde​; ​plaståtervinning​; värdeskapande;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att studera affärsmodeller hos ekoprenöriella företag, det vill säga företag grundade och baserade på hållbara principer, för att utveckla en större förståelse för hur dess delar kan leda till värdeskapande för kunder. Halla Halla har valts som fallföretag för att de har kunder som köpt från dem flera gånger, och kan därmed anses skapa värde för dessa, samt för att grundarna är ekoprenörer som bedriver produktion av badkläder gjorda av återvunnet material. LÄS MER