Sökning: "mode samhälle påverkan"
Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden mode samhälle påverkan.
1. Digitala distraktioner : Metoder för minimering av negativ påverkan av digitala enheter på gymnasieelevernastime-on-task under självstudier i studieförberedande program.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Till följd av den enorma digitalisering av både samhälle och skolväsendet som skett sedan 90-talet är det allt större konkurrens om individens uppmärksamhet och impulskontroll. En till synes ökande trend i bristande koncentrationsförmåga uppmärksammas nu inom utbildnings-väsende och forskning. LÄS MER
2. Modekonsumtionens framtid : En kvantitativ studie om Generation Z och Millennials hållbara köpintentioner online
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka på vilket sätt miljömedvetenhet och socialt värde påverkar Generation Z och Millennials attityd mot hållbart mode och hur det återspeglas i köpintentionen när de handlar mode online. Vidare är avsikten att undersöka skillnader och likheter mellan dessa generationskohorter i denna inom kontext. LÄS MER
3. Gen Z & hållbar modekonsumtion online : En kvalitativ studie om Gen Z:s attityder gentemot hållbar modekonsumtion online
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : Sammanfattning Datum: 2023-05-30 Nivå: Kandidatuppsats i Företagsekonomi, 15 hp Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet Författare: Elenore Juliusson (98/07/17) Tarek Elias Mohsen (92/09/21) Titel: Gen Z & hållbar konsumtion online Handledare: Sara Melén Hånell Nyckelord: Hållbarhet, planerat beteende, avsikt-beteendegap, konsumtion, generation Z, hållbart mode Forskningsfråga: Hur översätts Gen Z:s attityd när det kommer till köpbeteende online med fokus på mode och hållbarhet? Syfte: Studien undersöker Gen Z:s attityd till hållbar modekonsumtion och vad som påverkar deras köpbeteende online. Metod: Kvalitativ metod med fokusgruppsintervjuer. LÄS MER
4. Second hand : Betydelsen av attityder, sociala normer och upplevd beteendekontroll på Generation Zs resa mot köp
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : I dagens samhälle blir miljöfrågor allt viktigare och överkonsumtion av kläder är ett problem. Samtidigt som miljömedvetenheten hos dagens unga ökar, har second hand-mode blivit en växande trend. LÄS MER
5. Slit och släng eller spara och bevara? : En kvalitativ studie om kvinnliga konsumenters förhållande till hållbarhet utifrån användningsfas och bortskaffning av kläder
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Kläder är material-intensiva produkter som i dagens samhälle konsumeras i snabb takt, vilket bidragit till att klädindustrin har en stor miljömässig påverkan vid produktion, distribution och underhållning av kläder. För att skapa en mer hållbar klädindustri behöver de kläder som redan är tillverkade ha en längre livslängd med ett förändrat konsumentbeteende. LÄS MER