Sökning: "mode textil"
Visar resultat 1 - 5 av 98 uppsatser innehållade orden mode textil.
1. “Timeless or Tacky?” : En kvalitativ studie om tidlöst mode på sociala medier
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Uppsatsen utgår från den aktuella trenden tidlöst mode som utspelar sig på sociala medier, framförallt på Tiktok och Youtube. Modeindustrin har på grund av sociala medier förändrats avsevärt och har möjliggjort en ökad hastighet för förändringar och spridning av mode. LÄS MER
2. Bohus Stickning: En analys av den kreativa processen och dess aktörer
Magister-uppsats, Uppsala universitet/TextilvetenskapSammanfattning : This study investigates the meaning of the creative process within Bohus Stickning. With the use of Actor-Network-Theory in combination with Material Culture Theory, a framework of actors and networks has been made. LÄS MER
3. Stylingservice som hållbar produkt : Värdet av en konsulterande stylingtjänst för minskad överkonsumtion
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Dagens konsumtion av kläder hos den genomsnittlige konsumenten består till stor del av överkonsumtion. Ett bristande engagemang samt okunskap om klädkonsumtionens miljöpåverkan är ofta bidragande faktorer till ohållbar konsumtion. LÄS MER
4. Du är hur du klär : en kvalitativ studie om mäns klädkonsumtion i relation till identitet och självbild
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Kläder är inte bara ett funktionellt måste för oss människor, utan fungerar även som ett verktyg för att uttrycka vår identitet och självbild. Genom att konsumera kläder kan vi kommunicera personlighet, värderingar och känslor till omvärlden, och genom klädval kan vi skapa en känsla av samhörighet med andra som delar våra klädstilar och preferenser. LÄS MER
5. Digital visualisering av produktprover inom modeindustrin : En jämförelse av ett simuleringsbaserat och ett konventionellt tillvägagångssätt vid framtagning av textila produktprov
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Vid utvecklingen av nya produkter kan det vara utmanande att etablera en effektiv kommunikation mellan de olika intressenterna som är involverade i framtagningen av produktprover. Många parter med skilda erfarenheter är inblandade i processen och gör olika tolkningar av en plaggskiss. LÄS MER