Sökning: "modebranschen idag"

Visar resultat 11 - 15 av 80 uppsatser innehållade orden modebranschen idag.

  1. 11. Returlogistik: Sträcker sig hållbarheten hela vägen tillbaka? : En kvalitativ studie om hållbar returlogistik i den svenska modebranschen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Camilla Andersson; Sofia Grefve; [2021]
    Nyckelord :Cirkulär försörjningskedja; Detaljhandel; E-handel; Fysisk butik; Försörjningskedja; Supply Chain; Modebranschen; Modeföretag; Returlogistik; TBL; Hållbar försörjningskedja;

    Sammanfattning : Modebranschen står inför stora utmaningar då de är en av de mest resursintensiva och mest förorenade branscherna. Samtidigt blir miljöhoten allt större vilket gör att modeföretagen måste ta ansvar som går i linje med de globala hållbarhetsmålen. LÄS MER

  2. 12. Belöningssystem inom svenska modeföretag : Motivation, behov och prestation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Johanna Hansson; Emma Olsson Dahl; Emelie Viberg; [2021]
    Nyckelord :Reward system; Rewards; Swedish fashion company; Motivation; Needs; Performance.; Belöningssystem; Belöning; Svenska modeföretag; Motivation; Behov; prestation.;

    Sammanfattning : Arbetsförhållanden blev ett aktuellt ämne efter en nyhet kring det svenska modeföretaget NA-KD uppmärksammades i december 2020. Belöningssystem består bland annat av begreppen motivation och behov som kan uppnås genom att organisationer belönar sinaanställda med hjälp av belöningssystem och belöningar i form av exempelvis lön, förmåner och uppskattning. LÄS MER

  3. 13. Sustainable Decision-Making in the Fashion Industry : How to influence the fashion industry to adopt more sustainable packaging solutions

    Master-uppsats, KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.)

    Författare :Elin Enlund; Jennie Nilsson; [2021]
    Nyckelord :The fashion industry; sustainability; packaging; e-commerce; drivers; institutional logics; barriers; product development; decision-making; LCA; platform; B2B.; Modeindustrin; hållbarhet; förpackningar; e-handel; institutionella parametrar; barriärer; produktutveckling; beslutsfattande; plattform; B2B;

    Sammanfattning : Today, the fashion industry is responsible for 4 per cent of the global greenhouse gas emissions in the atmosphere and 20-35 per cent of the microplastics in the ocean. It is thereby a highly debated industry when it comes to environmental sustainability. LÄS MER

  4. 14. Limitato och supply chain management En kvalitativ fallstudie om hur Limitato som är verksamma på lyxmarknaden inom modeindustrin arbetar med supply chain management.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Julia Hülphers; Lisa Öberg; [2020-07-01]
    Nyckelord :supply chain management; supply chain; modebranschen; lyxmarknad; massmarknad;

    Sammanfattning : Idag lever vi i ett samhälle där användningen av internet och kommunikationsteknik gör att snabb spridning av olika trender via sociala medier och digitala plattformar är möjlig. Modebranschen är en bransch som har påverkats mycket av detta. Genom den snabba spridningen av trender har konsumenters efterfrågan börjat bli allt mer volatil. LÄS MER

  5. 15. Sustainable Business Model Innovation in Practice : An exploratory case study of a traditional clothing retail company

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Lisa Krondahl; [2020]
    Nyckelord :Sustainable Business Model Innovation; Sustainable Business Model; Fashion Retail Industry; Sustainable Competitive Advantage.; Hållbar affärsmodellsutveckling; Hållbar affärsmodell; Modeindustri; Hållbar konkurrensfördel;

    Sammanfattning : Our world is rapidly being redefined by digitalization and disruptive innovations such as changing customer preferences, demographical shifts, and by putting tremendous environmental pressure including scarce resources and a contribution to climate change. Change under these circumstances often brings traditional business models to lose their competitive edge and in the end fail. LÄS MER