Sökning: "modedesigners"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet modedesigners.

  1. 1. Svenska Modedesigners Upplevelser av Country-of-Origin : Utmaningar och Möjligheter Utomlands

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Anton Bergman; Edith Hoge Beckman; [2024]
    Nyckelord :Country-of-Origin; Swedish Fashion Design; Business Culture; Globalization; Foreign Work; Country-of-Origin; Svensk Modedesign; Affärskultur; Globalisering; Utlandsarbete;

    Sammanfattning : Svenska varumärken i allmänhet och svenska modevarumärken i synnerhet har en god ställning på den globala marknaden. Som en konsekvens av detta väljer flera svenska modeföretag att marknadsföra sina varumärken genom att betona sitt svenska ursprung. Detta är vad som inom marknadsföring benämns som Country-of-Origin. LÄS MER

  2. 2. Modebranschens ansvar : Om CSR och dess påverkan i inköpsarbetet

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Maja Wickman; Anna Rosén; [2010]
    Nyckelord :corporate social responsibility; CSR; inköp; inköpsprocess;

    Sammanfattning : Klimat- och miljöhänsyn, arbetsförhållanden, att de mänskliga rättigheterna efterlevs och välgörenhet är frågor som på senare år blivit alltmer omdiskuterade. Detta har skapat en ökad medvetenhet och kunskap och högre krav ställs på företag att agera ansvarsfullt inom dessa områden. LÄS MER

  3. 3. il Nuovo : Språngbrädan för oetablerade designers inom modeindustrin

    M1-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

    Författare :Martin Cederquist; Veronica Gyllenram; Åsa Odén; [2008]
    Nyckelord :oetablerade designers; personligt mode; detaljistföretag;

    Sammanfattning : Vi går Butikschefsprogrammet med inriktning mot mode och textil och har valt att utarbetaen affärsidé. Uppsatsens ämne är till viss del redan givet i och med vår utbildning,där arbetet ska ha en inriktning mot detaljhandeln. LÄS MER

  4. 4. När två berättelser blir en : om H&Ms samarbete med Viktor & Rolf

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Jacqueline Sallander; [2006]
    Nyckelord :Hennes Mauritz; Viktor Rolf; H M; mode; modedesign; kläddesigners;

    Sammanfattning : Denna undersökning försöker skapa en förståelse för vad som egentligen händer när klädjätten H&M samarbetar med kända modedesigners som Viktor & Rolf, och den paradox som uppstår när det billiga och tillgängliga möter det dyra och exklusiva. Litteraturstudier ger en förståelse för vilka mekanismer som ligger bakom konstruktionen av ett varumärke och dess immateriella berättelse. LÄS MER