Sökning: "modeföretag."
Visar resultat 1 - 5 av 318 uppsatser innehållade ordet modeföretag..
1. Hållbar Utveckling inom Modebranschen - En studie om modebranschens förbättringsmöjligheter angående hållbarhetsarbete
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Inledning: Modebranschen har en gång i tiden betraktats som att vara hållbar då det exempelvis producerades plagg i små kvantiteter. Chinnaduraim (2023) konstaterar att modeindustrin har gjort betydande framsteg inom hållbart mode, men hon påpekar att det återstår mycket arbete. LÄS MER
2. Svenska Modedesigners Upplevelser av Country-of-Origin : Utmaningar och Möjligheter Utomlands
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : Svenska varumärken i allmänhet och svenska modevarumärken i synnerhet har en god ställning på den globala marknaden. Som en konsekvens av detta väljer flera svenska modeföretag att marknadsföra sina varumärken genom att betona sitt svenska ursprung. Detta är vad som inom marknadsföring benämns som Country-of-Origin. LÄS MER
3. Utmaningar och möjligheter med implementering av cirkulär supply chain inom modebranschen. En fallstudie av två svenska modeföretag.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att göra en fallstudie av två modeföretag och deras arbete med cirkularitet inom supply chain. Vidare undersöker studien möjligheter och utmaningar med implementering av cirkulära strategier. LÄS MER
4. Tur och retur : Ett cirkulärt förhållande mellan köp- och returprocessen
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Returer är ett ämne som fått stor uppmärksamhet i dagens modeindustri på grund av ökad medvetenhet om hållbarhet och för att returer utgör en risk för företags lönsamhet. I takt med att e-handeln växt har antalet returer ökat och det blir därför viktigt för företag att rikta resurser mot att förebygga returer. LÄS MER
5. CSR communication and the use of recycled synthetic fibres in the fashion industry: A content analysis study of two Swedish fashion brands
Master-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning; Lunds universitet/Centrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC)Sammanfattning : The fashion industry is one of the largest contributors to environmental issues and has a significant part of plastic production due to the use of synthetic fibres. Much scientific research indicates that the fast fashion model is a significant part of using synthetic fibres; however, slow fashion brands are also using the fibres. LÄS MER