Sökning: "modeindustrin"

Visar resultat 16 - 20 av 140 uppsatser innehållade ordet modeindustrin.

  1. 16. Reshoringdrivkrafter beroende av industrisektorn : En jämförelse mellan fordons- och modeindustrin

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Wilma Olsson; [2023]
    Nyckelord :Reshoring; backshoring; drivers; automotive industry; fashion industry.; Reshoring; backshoring; drivkrafter; fordonsindustrin; modeindustrin.;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to compare how drivers differbetween different industry sectors when a reshoring decisionis being made through answering the research question “whatare the similarities and differences in the drivers for reshoringin the automotive industry and the fashion industry?”. In thiswork, drivers are defined as the factors that have an impacton a company when making a reshoring decision andmotivates them to go through with it. LÄS MER

  2. 17. Digital visualisering av produktprover inom modeindustrin : En jämförelse av ett simuleringsbaserat och ett konventionellt tillvägagångssätt vid framtagning av textila produktprov

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Samuel Prabert; Hugo Henningsson; [2023]
    Nyckelord :Knitting; Shima Seiki SDS-ONE APEX4 system; Simulation; Sampling; Supply Chain; Virtual design; 3D; Fashion; Garment; Apparel; Trikå; Shima Seiki SDS-ONE APEX4 system; Simulering; Produktprov; Textil värdekedja; Virtuell design; 3D; Mode;

    Sammanfattning : Vid utvecklingen av nya produkter kan det vara utmanande att etablera en effektiv kommunikation mellan de olika intressenterna som är involverade i framtagningen av produktprover. Många parter med skilda erfarenheter är inblandade i processen och gör olika tolkningar av en plaggskiss. LÄS MER

  3. 18. Digital transformation in the fashion industry - Understanding collaborative technology adoption

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Klara Anderhagen Holmes; [2023]
    Nyckelord :Digital transformation; technology adoption; team technology adoption; technology implementations; 3D CAD in fashion design; team interaction; collaborative adoption; Digital transformation; teknikimplementering; teknikimplementering genom samarbete; 3D CAD i modeindustrin; team-interaktioner;

    Sammanfattning : Digital transformation is changing the world with new technology being employed and changing how different industries approach their operations. The pressure of transformation is felt by the fashion industry, where the design process is changing through the use of new technology, such as 3D CAD systems for developing garments. LÄS MER

  4. 19. Returlogistikens roll i en cirkulär modeindustri : En kvalitativ studie av den svenska modeindustrin

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Jennifer Jakobsson; Lisa Hedberg; [2023]
    Nyckelord :Returlogistik; Cirkulär ekonomi; Modeindustrin;

    Sammanfattning : Den svenska modeindustrin ställs idag inför en hel del olika utmaningar då det är en industri som kräver mycket resurser och har en negativ miljöpåverkan. Detta sker i samband med att e-handeln ökar och dess returer skapar en miljö av att vara en självklar del av konsumenternas köpbeteende. LÄS MER

  5. 20. LUXURY-FASHION.com : Hur modeföretag skapar lyx med pixeln som byggsten

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Amanda Nord Lobos; Edvin Wincent; Samuel Martinez; [2023]
    Nyckelord :Luxury fashion; e-luxury; brand identity; cultural branding; brand management; Lyxmode; e-luxury; varumärkesidentitet; cultural branding; brand management;

    Sammanfattning : Modeindustrins lyxvarumärken har, trots sina avantgardistiska och flamboyanta förknippningar, ett varaktigt rykte om att vara konservativt inställda till förändringar av sina väletablerade affärsmodeller. Den digitala disruptionen som internets framfart innebar för modedetaljhandeln omfamnades likaså inte av lyxsegmentet förrän långt efter att resten av modeindustrin redan insett näthandelns enorma affärsmöjligheter. LÄS MER