Sökning: "modekonsumenter"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade ordet modekonsumenter.

  1. 1. Hållbar Utveckling inom Modebranschen - En studie om modebranschens förbättringsmöjligheter angående hållbarhetsarbete

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Filip Holmén; Filip Simic; [2024-02-12]
    Nyckelord :Cirkulär Fashion; Greenwashing; Brand Community; Hållbar Utveckling; Grassroot Movement;

    Sammanfattning : Inledning: Modebranschen har en gång i tiden betraktats som att vara hållbar då det exempelvis producerades plagg i små kvantiteter. Chinnaduraim (2023) konstaterar att modeindustrin har gjort betydande framsteg inom hållbart mode, men hon påpekar att det återstår mycket arbete. LÄS MER

  2. 2. Konsumentbeteende inom mode under en tid av hög inflation : En kvalitativ studie som utforskar modekonsumenters upplevda värde och engagemang

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Emilia Lindsjöö; Jennifer Pithyou; [2023]
    Nyckelord :Fashion; Consumer Behavior; Buyer Journey; Involvement; Perceived Value; Mode; konsumentbeteende; köpresa; engagemang; upplevt värde;

    Sammanfattning : I kontexten av ekonomiska förändringar har skiftande konsumentbeteenden betydelse. Ett exempel är att den höga inflationen i Sverige har medfört ett förändrat konsumentbeteende gällande behov och köp av icke-nödvändiga varor som modeprodukter. LÄS MER

  3. 3. Modekonsumenters perspektiv på produktinformation om hållbara produktattribut : hur egennytta och hållbara produktattribut kan förenas till positiva köpintentioner i en online-kontext.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Adam Persson; Annie Albertsson; [2021]
    Nyckelord :Sustainable product attributes; Self-interest; Product information; Sustainable consumption; Online context.; Hållbara produktattribut; Egennytta; Produktinformation; Hållbar konsumtion; Online-kontext;

    Sammanfattning : Syfte: Studien syftar till att förstå hur hållbara produktattribut kan verka i samklang eller kombineras med produktattribut som tillfredsställer konsumentens egennytta. Det möjliggörs genom kartläggning av vilken produktinformation om hållbara produktattribut som svenska modekonsumenter efterfrågar i digitala sammanhang för att kunna göra miljömedvetna val, och som då kan bidra med positiva köpintentioner. LÄS MER

  4. 4. “Jag älskar att betala mindre än vad jag egentligen skulle ha gjort.” : Manligt och kvinnligt konsumentbeteende inom modekonsumtion kopplat till rabatter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Ebba Hultberg; Fanny Jansson; Fanny Birgersson; [2020]
    Nyckelord :fashion consumption; discounts; buyer decision process; gender differences; consumer behaviour.; modekonsumtion; rabatter; köpbeslutsprocessen; könsskillnader; konsumentbeteende;

    Sammanfattning : This study examines whether discounts affect the behavior of fashion consumers during the different parts of the buying decision process and in what ways. It also examines if and how this is different between men and women. The study is of qualitative form and the data collection has been done through semi-structured interviews. LÄS MER

  5. 5. Att bidra till ett cirkulärt samhälle med hjälp av en upcycling-workshop

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Isabell Pålsson; [2020]
    Nyckelord :Circularity; Sustainability; Re:design; Textile industry; Upcycling; workshop.; Cirkularitet; Hållbarhet; Re:design; Textilindustrin; Upcycling; Workshop.;

    Sammanfattning : Från framställning av fiber, till produktion av textilier och till försäljning av färdiga plagg är det enorma mängder av energi, vatten och kemikalier som går åt. Dessutom orsakar modeindustrin utsläpp av växthusgaser som påverkar klimatförändringen i hela livscykeln av ett klädesplagg. LÄS MER