Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. “Det finns väl en modell för det” : En studie som undersöker om det finns en samsyn på modelleringsförmågan bland matematiklärare i svensk gymnasieskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Oskar Segerlund; Isak Holmberg; [2023]
    Nyckelord :Elevaktiviteter; gymnasieskolan; matematik; modellering; modelleringsaktiviteter; modelleringsförmåga; samsyn;

    Sammanfattning : Detta arbete undersöker hur legitimerade och yrkesaktiva lärare i gymnasieskolan ser på begreppet modellering och hur de arbetar med modelleringsförmågan. Datainsamlingen har skett genom semistrukturerade intervjuer med sju lärare som tagit examen från olika lärosäten, vid olika tidpunkter och är verksamma i olika delar av landet. LÄS MER

  2. 2. Att utveckla modelleringsförmåga : En undersökning av läroböckers synliggörande av modelleringsprocessen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

    Författare :Christian Andersson; Vanja Nguyen; [2021]
    Nyckelord :mathematical modeling; textbook; content analysis; upper secondary school; matematisk modellering; läromedel; innehållsanalys; gymnasiet;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vilka möjligheter som gymnasium elever får attträna modelleringsförmågan genom läroboksuppgifter. Studien går inte in på ommodellering är möjlig att använda i uppgifterna utan undersöker i stället hur ofta studenten bliruppmanad att använda det. LÄS MER

  3. 3. Practicing mathematical modeling in upper secondary school : An analysis of the opportunities offered by Swedish and German textbooks

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

    Författare :Iina Kröger; [2019]
    Nyckelord :mathematical modeling; textbook; content analysis; mathematics education in Sweden; mathematics education in Germany; matematisk modellering; lärobok; innehållsanalys; matematikundervisningen i Sverige; matematikundervisningen i Tyskland;

    Sammanfattning : This study aims at investigating what opportunities mathematics textbooks used in Swedish and German upper secondary schools offer to practice modeling within the topic of mathematical analysis. The main interest of the study lies in how the textbook content relates to the national curriculum goals regarding modeling, but the Swedish and German textbooks are also compared to each other. LÄS MER

  4. 4. "Jag har det i hjärnan men det kommer inte ut" : En kvalitativ studie i matematik som undersöker om Talk Moves kan hjälpa elever i årskurs två att samtala kring en Concept Cartoons

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Lisa Lyrhem; Linnéa Lundqvist; [2018]
    Nyckelord :Matematik; samtal; frågor; modelleringsförmåga; subtraktion; klassrumsklimat; Talk Moves; Concept Cartoons;

    Sammanfattning : Bakgrund: Elever ges för lite tid att samtala om matematik, både hemma och i skolan. Att kunna föra resonemang är något som visat sig vara viktigt såväl i skolan som för övriga livet. LÄS MER

  5. 5. Utmaningar i gymnasielärares arbete med de matematiska förmågorna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hanna Carlsson; [2017]
    Nyckelord :lärares erfarenheter; matematiska förmågor; procedurfokus; utmaningar;

    Sammanfattning : Detta examensarbete tar sin utgångspunkt internationella undersökningar och forskning om matematikundervisningen i Sverige. En nedåtgående trend har beskrivits parallellt med att svensk skola har kritiserats för en undervisning med alltför stort fokus på procedurer, enskilt räknande samt utantillkunskap och för lite utrymme för bland annat problemlösning och kreativt matematisk tänkande. LÄS MER