Sökning: "modereklam"

Visar resultat 6 - 10 av 10 uppsatser innehållade ordet modereklam.

  1. 6. Som en lady : en kvalitativ innehållsanalys av normbrytande modereklam

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Anna Grahn; [2017]
    Nyckelord :Social Sciences;

    Sammanfattning : Stereotypa framställningar av manlighet och kvinnlighet är något som länge reproducerats i medierna och inte minst vad gäller reklam. Som ett svar på feministisk kritik har annonsörerna börjat rört sig mot framställningar som ämnar utmana dessa stereotypa föreställningar kring genus. LÄS MER

  2. 7. Lycka till salu? -En studie om modereklam, konsumtion och lycka

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Beata Jungselius; [2011-06-13]
    Nyckelord :Reklam; modereklam; mode; lycka; konsumtion; män;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 8. Unga kvinnors erfarenheter av modereklam och dess samband med identitet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sofia Ekvall; Faranak Maleki Shomali; [2011-06-09]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 9. Den postfeministiska (mar)drömmen : Framställning av genus i Tom Fords reklamkampanj 2008 utifrån postfeministiska teorier och teorier kring manlighet

    Kandidat-uppsats, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMK)

    Författare :Nina Toiviainen; [2010]
    Nyckelord :reklam; genus; bildanalys; semiotik; modefotografi; Tom Ford;

    Sammanfattning : Syftet för denna uppsats har varit att undersöka hur den växande feministiska kritiken mot objektifierande och stereotypiska framställningar av kvinnor under 1970- och 1980-talet har påverkat framställningen av genus i modereklam i nutid. Jag har även undersökt vilken funktion de nya kvinnouttrycken har i reklam, vars målgrupp är män. LÄS MER

  5. 10. Icke-professionella modeller i modereklam - En fallstudie av MQ:s reklamkampanj

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Alexandra Dahl; Anna Germundsson; Tomas Sträng; [2003]
    Nyckelord :modereklam; fotomodell; kommunikation; varumärke; social jämförelse; tillskrivning; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Uppsatsen behandlar vilka för- respektive nackdelar icke-professionella modeller kan medföra i modereklam. För att belysa detta fenomen har vi, genom en kvalitativ undersökning bestående av informantintervjuer och fokusgruppsdiskussioner, studerat MQ:s senaste reklamkampanj och deras val av modell. LÄS MER