Sökning: "modereportage"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet modereportage.
1. Urban skönhet med skinn på näsan : En analys ur ett genusperspektiv av framställningen av kvinnan i modetidskriften Styleby
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMKSammanfattning : Idén om att vår bild av verkligheten konstrueras till stor del utifrån medierna är i min mening mycket intressant, men är bilderna vi dagligen matas med verklighetsförankrade? Att påstå att det finns ett korrekt och ett felaktigt sätt att framställa kön på vore att föra sig med osanning men att stereotypera könsrollerna borde kunna undvikas, kan tyckas. Min fråga var hur det förhåller sig i ett av Sveriges största modemagasin för kvinnor. LÄS MER
2. DEN BEARBETADE VERKLIGHETEN : En studie om den bearbetade bilden.
Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation och informationSammanfattning : Den bearbetade bilden används allt oftare, i allt från modereportage till nyhetssammanhang. I takt med att användningen av denna typ av bilder ökar måste betraktaren också lära sig att kritiskt analysera bilden för att den inte skall förlora all trovärdighet. LÄS MER
3. Vem är ELLE-kvinnan : En semiotisk analys av ELLE's modereportage ur ett genusperspektiv
Kandidat-uppsats, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMK)Sammanfattning : Idag är modet mer kommersialiserat är någonsin och bilder som porträtterar kvinnor i olika sammanhang som kan knytas till mode cirkulerar snabbare än någonsin. Vad är det egentligen för bild av kvinnan som framställs på dessa bilder? Syftet med följande uppsats är att med hjälp av Barthes modell för semiotisk bildanalys ta reda på om svenska ELLE använder sig av några återkommande bild/-er av kvinnan i sina modereportage. LÄS MER
4. En granskning av kvinnoframställningen i tidningen Elles modereportage
L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Då vi idag lever i en extremt medialiserad värld där medier till stor del styr vår självuppfattning är det viktigt att undersöka hur kvinnoidealet framställs i media. Vi har i denna uppsats valt att titta närmre på hur de unga kvinnorna i Elles modereportage framställs, då vi redan vet att många av modellerna som syns på dessa sidor i magasinet inte återspeglar en verklighetstrogen bild av "den vanliga kvinnan". LÄS MER
5. Kvinnors konsumtionsvärld - en diskursanalys av magasinens modereportage
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : I media formuleras och produceras normer för kvinnlighet vilket bekräftar rådande värderingar i samhället gällande hur kvinnor ska se ut och bete sig. Kvinnor kategoriseras utifrån ett fåtal stereotyper som ständigt återkommer i mediernas gestaltningar. LÄS MER