Sökning: "modernaspråk"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet modernaspråk.

  1. 1. Metoder för att anpassa undervisningen i modernaspråk för särskilt begåvade elever genomdifferentiering, berikning och/eller acceleration : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Anna Belin; [2022]
    Nyckelord :särskilt begåvade elever; moderna språk; gifted; gifted students; acceleration; enrichment; differentiation; modern languages;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att fördjupa kunskapen om särskilt begåvade elevers behov avanpassningar, och att, genom att läsa tidigare forskning, hitta metoder och strategier för attanpassa undervisningen för särskilt begåvade elever i högstadiet, genom användning avexempelvis differentiering, berikning och/eller acceleration, främst i ämnet moderna språk.Resultatet av mina sökningar visar att det finns många beprövade sätt att differentieraundervisning på som gynnar särskilt begåvade elevers inlärningssätt, bland annat genomindividuella instruktioner, nivågrupperingar av olika slag samt anpassad- och/ellerkomprimerad/utökad läroplan. LÄS MER

  2. 2. I huvudet på en lärare. Diskurser om grammatik i samtal med lärare i moderna språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Martina Engkvist; [2017]
    Nyckelord :diskurs; främmande språk; grammatik; moderna språk; språkinlärning; språkutveckling;

    Sammanfattning : Grammatikens roll i språkundervisning har varierat genom tiden. I dagens skola ses denkommunikativa förmågan som det centrala och grammatiken kan sägas ha hamnat i dessskugga. Syftet med denna uppsats är att undersöka hur lärare med behörighet attundervisa i moderna språk på gymnasiet uttrycker sig om grammatik och undervisningdärav. LÄS MER

  3. 3. Den nya ämnesplanen i moderna språk : vad innebär den för förändringar och hur tolkas den?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarutbildningen

    Författare :Cajsa Plaza; [2012]
    Nyckelord : modern languages;  curriculum;  upper secondary school reform 2011;  text analysis;  interview ;  moderna språk;  ämnesplan;  gymnasieform 2011;  textanalys;  intervju ;

    Sammanfattning : The purpose of this research is to study the new curriculum in the topic of modern languages in the upper secondary school, and compare the curriculum from year 2011 with the one from year 2000 and thus try to find differences in the content and wordng. The research also aims to investigate teachers' interpretations and understanding of the new curriculum. LÄS MER